Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFylkesnes, Ingunn.
dc.contributor.authorOpdal, Ingrid.
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:04Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111265159:34583017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000671
dc.description.abstractBarnevernsinstitusjoner med plasseringer på adferd bestemmes ut ifra barnevernsloven § 3-24 og § 3-26 reguleres av rettighetsforskriften. Et formål med disse barnevernsinstitusjonen er å sikre barnets beste og rett til medvirkning i saker som omhandler barnet. Forskning tyder på at samfunnsmessige stigma og fordommer kan være med på å påvirke de ansattes narrativ om ungdom i institusjon. Et narrativ om ungdommen som ressurssterk eller vanskelig kan påvirke både tiltakene som gis fra institusjonen, samt de ansattes syn på ungdommene. Metoden som benyttes i oppgaven er litteraturstudie. Oppgaven bruker 5 ulike vitenskapelige artikler for å belyse valgt problemstilling: «Hvordan kan stigmatisering påvirke sosialarbeideren i relasjonen til ungdom ved barnevernsinstitusjon?». Denne oppgaven har hatt siktemålet: å forstå hvordan sammenhengen mellom samfunnsmessige faktorer - som stigmatisering og fordommer - og hvordan sosialarbeiderens handlinger blir påvirket av dette. Tiltakene ved institusjoner har som formål å utvikle ungdommenes relasjonelle og sosiale kompetanse. Likevel kan det se ut til at fokuset blir på å behandle vanskelig adferd og mangler et fokus på ungdommenes ressurser. Funnene i oppgaven viser til at for å kunne skape et ressursfokus hos ungdommene, må de ansatte være bevisst ved å reflektere over sine egne forforståelser. Å se ungdommene som ressurssterke vil kunne gi autonomi og ansvarliggjøre ungdommene i sine valg i hverdagen. Slik vil institusjonen kunne skape rom for mestring og utvikle selvstendige, reflekterte unge.
dc.description.abstractOne of the purposes at a child welfare institution with placements on behavior is to secure the best interests of the child through the rights clause, especially due to intrusive coercion. Research suggests that societal stigmas and prejudices can influence employees' narratives about youth in institutions. A narrative about the youth as resourceful or difficult can affect both the measures given by the institution and the employees' views of the youth. The method used in the thesis is literature study. The thesis uses 5 different scientific articles to shed light on the chosen issue: "How can stigmatization affect the social worker in the relationship with youth at a child welfare institution?". This thesis has had the aim: to understand how the connection between social factors - such as stigma and prejudice - and how the social worker's actions are affected by this. The measures at institutions aim to develop the young peoples’ relational and social competence. Nevertheless, it may seem that the focus will be on treating difficult behavior and lacking a resource focus. The findings in the thesis indicate that in order to create a resource focus among the youth, the employees have a responsibility by reflecting on their own preconceptions. Seeing the youth in institusions as resourceful, will enable autonomy and make the youth responsible in their choices in everyday life. In this way, the institution will be able to create room for mastery and develop independent, reflective young people.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet sosialt konstruerte problembarnet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel