dc.contributor.advisor | Fylkesnes, Ingunn. | |
dc.contributor.author | Opdal, Ingrid. | |
dc.date.accessioned | 2022-06-24T17:20:04Z | |
dc.date.available | 2022-06-24T17:20:04Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:111265159:34583017 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3000671 | |
dc.description.abstract | Barnevernsinstitusjoner med plasseringer på adferd bestemmes ut ifra barnevernsloven § 3-24
og § 3-26 reguleres av rettighetsforskriften. Et formål med disse barnevernsinstitusjonen er å
sikre barnets beste og rett til medvirkning i saker som omhandler barnet. Forskning tyder på at
samfunnsmessige stigma og fordommer kan være med på å påvirke de ansattes narrativ om
ungdom i institusjon. Et narrativ om ungdommen som ressurssterk eller vanskelig kan
påvirke både tiltakene som gis fra institusjonen, samt de ansattes syn på ungdommene.
Metoden som benyttes i oppgaven er litteraturstudie. Oppgaven bruker 5 ulike vitenskapelige
artikler for å belyse valgt problemstilling: «Hvordan kan stigmatisering påvirke
sosialarbeideren i relasjonen til ungdom ved barnevernsinstitusjon?».
Denne oppgaven har hatt siktemålet: å forstå hvordan sammenhengen mellom
samfunnsmessige faktorer - som stigmatisering og fordommer - og hvordan sosialarbeiderens
handlinger blir påvirket av dette. Tiltakene ved institusjoner har som formål å utvikle
ungdommenes relasjonelle og sosiale kompetanse. Likevel kan det se ut til at fokuset blir på å
behandle vanskelig adferd og mangler et fokus på ungdommenes ressurser. Funnene i
oppgaven viser til at for å kunne skape et ressursfokus hos ungdommene, må de ansatte være
bevisst ved å reflektere over sine egne forforståelser. Å se ungdommene som ressurssterke vil
kunne gi autonomi og ansvarliggjøre ungdommene i sine valg i hverdagen. Slik vil
institusjonen kunne skape rom for mestring og utvikle selvstendige, reflekterte unge. | |
dc.description.abstract | One of the purposes at a child welfare institution with placements on behavior is to secure the
best interests of the child through the rights clause, especially due to intrusive coercion.
Research suggests that societal stigmas and prejudices can influence employees' narratives
about youth in institutions. A narrative about the youth as resourceful or difficult can affect
both the measures given by the institution and the employees' views of the youth.
The method used in the thesis is literature study. The thesis uses 5 different scientific articles
to shed light on the chosen issue: "How can stigmatization affect the social worker in the
relationship with youth at a child welfare institution?".
This thesis has had the aim: to understand how the connection between social factors - such as
stigma and prejudice - and how the social worker's actions are affected by this. The measures
at institutions aim to develop the young peoples’ relational and social competence.
Nevertheless, it may seem that the focus will be on treating difficult behavior and lacking a
resource focus. The findings in the thesis indicate that in order to create a resource focus
among the youth, the employees have a responsibility by reflecting on their own
preconceptions. Seeing the youth in institusions as resourceful, will enable autonomy and
make the youth responsible in their choices in everyday life. In this way, the institution will
be able to create room for mastery and develop independent, reflective young people. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Det sosialt konstruerte problembarnet | |
dc.type | Bachelor thesis | |