Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorQiu, Xinlu
dc.contributor.authorHaaland, Nora Wallace
dc.contributor.authorKammerud, Johanne
dc.date.accessioned2022-06-23T17:19:39Z
dc.date.available2022-06-23T17:19:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:108383376:110480034
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000387
dc.description.abstractDenne studiens hensikt er å studere de ansattes opplevelse av fusjonen mellom Høyskolen i Sør-Trøndelag og NTNU. Oppgaven ser på hvordan endringsprosessen har påvirket de ansatte ved Høyskolen i Sør-Trøndelag. Med særlig vekt på identifisering av og grunnlag for organisasjonsmessig motstand, og form for støtte i omstillingen. Oppgaven forteller også i hvilken grad dette har betydning for utfallet av fusjonen. For å belyse emnet blir følgende problemstilling brukt: «Hvordan har de ansatte opplevd endringsprosessen som fusjonene mellom HiST og NTNU førte med seg?» Undersøkelsen er gjennomført med kvalitativ metode, hvor det er utført semi-strukturerte dybdeintervjuer av ansatte ved NTNU Handelshøyskolen. Data er samlet inn i samtaler med informanter fra to avdelinger på høyskolen, som begge var involvert og deltakende i fusjonen. Ledelsen ser på endringene som vellykket ved oppnåelse av sine hierarkiske betingede målsettinger. Mens ansatte i organisasjonen vil agere forskjellig avhengig av opplevd konsekvens, og grad av informasjonsstrøm fra nærmeste leder og andre medarbeidere. Hovedfunnet må sies å være at det samsvarer med teorien om at vanskelige organisasjonsendringer ofte kan skape splid og motstand blant ansatte. Ansatte opplevde ledelsen som topp styrende hvor det var lite rom for innflytelse. Fusjonen var preget av mye usikkerhet og passiv motstand. Medarbeiderne på handelshøyskolen forstod at omstillingen var reell, men hadde problemer med å vise sin aksept og støtte.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to study the employees ‘experience of the merge between “Høyskolen i Sør-Trøndelag” and NTNU. The thesis looks at how the change process has affected the employees at “Høyskolen i Sør-Trøndelag”. With special emphasis on identification of organizational resistance, and form of support in the restructuring. The thesis also tells us in which extent this is important for the outcome of the merger. We want this bachelor thesis to answer the following research question: «How have the employees experienced the change process that the merger between HiST and NTNU caused? » The survey was conducted using a qualitative method, where semi-structured in-depth interviews were conducted with employees at NTNU Business School. Data were collected in conversations with informants from two departments at the college. This is employees who were involved and participating in the merger. Management views the changes as successful in achieving their hierarchical conditional objectives. While employees in the organization will act differently depending on the perceived consequence, and the degree of information flow from the immediate manager and other employees. The main finding is that it is consistent with the theory that difficult organizational changes can often create divisions and resistance among employees. The employees experienced the management as controlling where there was little room for influence. The merger was characterized by a lot of uncertainty and passive resistance. The employees at the business school understood that the change was real, but had problems showing their acceptance and support.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAnsattes opplevelse av fusjonen mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norges teknisk-naturvitenskaplig universitet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel