Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNitter, Cecilie
dc.date.accessioned2015-09-11T11:28:35Z
dc.date.available2015-09-11T11:28:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299618
dc.description.abstractDenne studien handler om opplevd utbytte av utdanningen for tidligere studenter ved Master i ledelse (MiL). Formålet med studien har vært å få økt innsikt i hvilke forhold som kan påvirke den enkeltes opplevde utbytte og hvilke interne og eksterne faktorer som oppleves som relevante for informantene i denne sammenhengen. Dette leder til følgende problemstilling: «Hvordan opplever tidligere studenter på Master i ledelse sitt utbytte av utdanningen?». Med følgende underproblemstillinger: 1. «Hvilke forhold påvirker tidligere studenters opplevde utbytte av å ta en MiL?» 2. «Hvilke oppfatninger har de tidligere studentene på MiL om den norske samarbeidsmodellens rolle i en MiL-utdanning?» Studien er basert på en kvalitativ intervjuundersøkelse med seks informanter. Grounded Theory er brukt som analytisk fremgangsmåte. Ut fra datamaterialet ble det utledet fire kategorier, hvor tre av disse direkte beskrev det opplevde utbyttet av utdanningen. Informantene beskrev utbytte knyttet til karriere og økonomi, faglig utbytte og utbytte i form av forbedrede personlige ferdigheter. Den siste kategorien som opptok informantene spesielt var på hvilken måte den teoretiske kunnskapen de fikk gjennom studiet kunne gjøre de i stand til å fungere bedre som operative ledere – såkalt transfer (Wahlgren & Aarkrog, 2004). Informantene beskriver MiL som et godt teoretisk fundament for videre karriere. De beskriver imidlertid at utdanningen i liten grad fremstår som en operasjonell lederutdanning som gjør studentene klare til å gå inn i en lederrolle. De beskriver da heller ikke det å være leder som en egen profesjon og de er generelt skeptisk til om man blir en god leder gjennom å ta en masterutdanning i ledelse. Flere mener sågar at en Master i ledelse ikke er en lederutdanning. Når informantene blir bedt om å beskrive viktige lederegenskaper, er det stort fokus på de personlige egenskapene. Disse egenskapene ønsker de mer trening i, noe de mener vil gi utdanningen et stort løft. Praktisk trening på lederegenskaper mener informantene vil gi studentene både muligheten til å utvikle personlige ferdigheter, og også mulighetene for dypere læring rundt de ulike teoretiske fagområdene. De faktorene som i størst grad ser ut til å påvirke informantenes opplevde utbytte av å ta en MiL er hvilken arbeidserfaring de har når de starter studiet, hva motivasjonen for å ta studiet er, hvordan undervisningen knytter teori opp mot praksis og hvordan de bruker utdanningen i videre karriereløp. Praksis eller andre typer samarbeid med næringslivet underveis i studiet beskrives som positivt i forhold til utbytte. I følge informantene er det lite fokus på den norske samarbeidsmodellen i studiet. Pensum er i hovedsak på engelsk og teoriene i stor grad amerikanske. Studentene hevder at underviserens evne til å knytte teoriene opp mot norsk arbeidslivskontekst derfor blir avgjørende for å kunne forstå hvordan ledelse best skal utøves i norske bedrifter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.title"Man blir ikke akkurat mester i ledelse av en Master i ledelse" : en kvalitativ undrsøkelse om studentenes opplevde utbytte av Master i ledelsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber58nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel