Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRust, Marianne
dc.date.accessioned2015-09-07T06:41:48Z
dc.date.available2015-09-07T06:41:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/298821
dc.description.abstractSammensetningen av befolkningen i norske kommuner er endret, og tjenesteyterne skal gi lovpålagte og likeverdige tjenester til et stort mangfold. Blant disse er også minoritetsfamilier med funksjonshemmede barn. Minoritetsfamilier som har barn med funksjonsnedsettelser opplever å ha en «dobbel annerledeshet» i møte med tjenesteapparatet, og forskningen viser at de i disse møtene har en del tilleggsutfordringer. Dette kan handle om språk- og kommunikasjonsproblemer, i tillegg til stereotypier og forenklede forestillinger hos tjenesteyterne. Fokus for dette prosjektet var å undersøke i hvilken grad to kommuner gir likeverdige tjenester til minoritetsfamilier med funksjonshemmede barn. Jeg ønsket å få innsikt i tjenesteyternes egen tolkning av eget praksisfelt, og få kunnskap om hvilke tiltak de utarbeidet for å gi likeverdige tjenester til denne brukergruppen, samt å undersøke hvilke erfaringer, tanker og holdninger de møtte minoritetsfamiliene med. Denne undersøkelsen har et kvalitativt forskningsdesign og datamaterialet er innhentet ved hjelp av semistrukturerte intervju med tjenesteytere i to kommuner. Innhenting av data og analyse er basert på en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Resultatene fra undersøkelsen viser at det er stor forskjell i hvordan kommunene gir likeverdige tjenester. Det avdekkes også at innholdet i tjenestene er varierer, og at grad av tilrettelegging for den enkelte kan variere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.titleHistorier fra praksis - Likeverdige tjenester til minoritetsfamilier med funksjonshemmede barnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber106nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel