Ta oss på alvor - Teoretisk og empirisk studie av helsesøsters helsefremmende arbeid i skole
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/298811Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1405]
Sammendrag
Masteroppgaven vil bli presentert i artikkelform.
Første artikkel er en teoriartikkel som ser på det lovmessige og teoretiske rammeverket som styrer skolehelsetjenestens helsefremmende arbeid knyttet til psykisk helse. Det har i denne artikkelen vært ønskelig å se på grunnlaget for det helsefremmende arbeidet i skolehelsetjenesten og på hvilken arena tjenesten skal utøve sitt helsefremmende arbeid. Som det fremkommer i artikkelen har helsesøstertjenesten over år gjennomgått endringer. Dette gjenspeiles i nye lover og retningslinjer, og i artikkelen vil styringsdokumentene som regulerer skolehelsetjenestens helsefremmende fokus, samt tjenestens kunnskaps- og teorigrunnlag, bli presentert og diskutert.
Den andre artikkelen baserer seg på data fra eget kvalitativt studie i form av fokusgruppeintervju med helsesøstre fra ungdomsskole og videregående skole. Deres oppfatninger og erfaringer rundt ungdom og psykisk helse, skolehelsetjenesten og helsefremmende arbeid er tema. Det er ønskelig å få en forståelse for hvordan de jobber helsefremmende i skole og om det er faktorer som fremmer eller hemmer dette arbeidet.
Skolehelsetjenesten er et lovpålagt kommunalt helsetjenestetilbud til barn og unge på skoler i Norge. Endring i helsetilstand i barne- og ungdomspopulasjonen gjør at tjenestetilbudet blir gjenstand for oppmerksomhet og behov for nye fokus tvinger seg frem. Anbefalinger fra myndigheter i form av lover, forskrifter og handlingsplaner styrer virksomhetens innsats, noe utdanningen for helsesøstre også vil påvirkes av. Ressursbehov og tilgjengelighet tematiseres. Det er en utfordring for tjenesten at ekstraoverføringer fra staten ikke har vært øremerket, med det resultat at styrking av tjenesten ikke innfris og resultatet blir et mangelfullt tjenestetilbud til barn og unge. I oppgaven vil jeg se på grunnlaget for tjenestens praksis og det helsefremmende arbeid knyttet til ungdom og psykisk helse, og på hva som kan påvirke tjenestetilbudet.