Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAsk, Kristine
dc.contributor.advisorHenriksen, Ida Marie
dc.contributor.authorSkagseth, Ann Ellen Navarro
dc.date.accessioned2022-02-11T18:19:30Z
dc.date.available2022-02-11T18:19:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:99478834:47478780
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978559
dc.description.abstractFormålet med dette studie var å utforske norske fans av det sør-koreanske bandet BTS og deres deltakelse i en praksis kalt for «buying parties», som er å kjøpe digitale versjoner av sanger på iTunes med mål om å få dem til topps på salgslisten. For å undersøke dette nærmere har de metodiske tilnærmingene bestått av netnografi, deltakende observasjon og kvalitative intervju. Oppgaven viser hvordan fans strategisk tar i bruk sosiotekniske praksiser på den sosiale medieplattformen Twitter for å mobilisere seg sammen mot et ønsket mål. Resultatene viser at aktivitetene er rettet mot å gi BTS oppmerksomhet i Norge og som en form for takknemlighet til bandet. Funnene er av interesse for å se hvordan en fandom organiserer og mobiliserer seg for et delt felles mål og hvordan slike virtuelle aktiviteter er med på å skape kollektive prestasjoner, positive følelser og en samarbeidsånd mellom fans.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine Norwegian fans of the South Korean group BTS and their participation in a practice known as «buying parties» in which they buy songs on iTunes with the intent of getting the song to the top of the sales chart. To examine this further the methodical approaches applied are netnography, participatory observation and qualitative interviews. This text shows how fans strategically use sociotechnical fan practices on the social media platform Twitter in order to mobilize together to achieve a desired goal. The results show that the fans participate in these activities in order to make BTS more visible in Norway and as a way of showing gratitude to the band. The findings are of interest for gaining knowledge on how a fandom organizes and mobilizes for a common shared goal and how virtual activities can contribute to creating collective achievements, positive emotions and a cooperative fan community.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBTS ARMY: En studie av buying parties som en sosioteknisk praksis i en K-pop fandom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel