Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugen, Jeanett
dc.date.accessioned2015-08-18T10:54:38Z
dc.date.available2015-08-18T10:54:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297368
dc.description.abstractDenne avhandlingen er bygd på en kvalitativ studie, hvor jeg tar i bruk spørreundersøkelser og intervjuer med elever og lærere for å finne svar på hvordan elever kan motiveres til å lese mer skjønnlitteratur. I tillegg utforsker jeg eventuelle sprik mellom elever og lærere i deres syn på lesing og hva som kan motivere til mer lesing. Dette sees i lys av nytte- og lystlesingsperspektiver og skolelesing versus fritidslesing, samt i forskjellene mellom gutter og jenter. Spørreundersøkelsene ble gjennomført i en 5.- og en 8.klasse for å se om det skjer noe med leseutviklingen, motivasjonen og holdningene til lesing i løpet av skoleårene. Intervjuene ble gjennomført et år senere i de samme klassene, og viser en utvikling i modenhet og holdninger. I tillegg ble norsklæreren til de to klassene intervjuet for å se hva de legger vekt på i undervisningen, og for å se om det er sprik i elever og lærers syn på motivasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMotivasjonnb_NO
dc.subjectnyttelesingnb_NO
dc.subjectlystlesingnb_NO
dc.subjectleseholdningernb_NO
dc.title"Læreren kunne ha anbefalt flere bøker" - En studie av hvordan man kan motivere elever til å lese mer skjønnlitteraturnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel