Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchick, Hege Johansen
dc.date.accessioned2015-08-17T12:43:56Z
dc.date.available2015-08-17T12:43:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297272
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å få økt innsikt i hvordan ansatte i NAV opplever mål- og resultatstyringen i NAV. Studie er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse utført i desember 2012, som en questback til ansatte i NAV Sør-Trøndelag, fylkeslinjen. Fylkeslinjen er utvalget. Dette er ingen representativ undersøkelse for NAV ansatte i Norge, men den kan allikevel si noe om hvordan ansatte opplever dette med mål- og resultatstyring, og om det er noen forskjeller mellom kjønn, alder, utdanningsnivå, utdanningsbakgrunn og andre variabler. Det var 383 informanter som besvarte undersøkelsen. I oppgaven gjøres det rede NAV reformen og NAV`s mål, bakgrunnen for mål- og resultatstyring i offentlig sektor og i NAV. Oppgaven tar utgangspunkt i teorier som New Public management, Lipsky og «Street Level bureaucracy» og sosialt arbeid. Mål – og resultatstyring har vært diskuteres mye i media og kom mye i fokus etter 22.juli 2011, da politiet i etterkant av hendelsene på Utøya ble kritisert for blant annet mål – og resultatstyringen. Mål- og resultatstyring skjer i en rekke offentlige etater som politiet, NAV, forsvaret, helseforetakene og høgskole - og universitetssektoren. Studien finner forskjeller mellom kjønn, utdanningsnivå, hva du er ansatt som og hvor du er ansatt. Det er delte meninger rundt dette med mål- og resultatstyring, og studien finner at mange informanter opplever at det går på bekostning av brukerne, og at det blir for stort fokus på kvantitet fremfor kvalitet. Informantene opplever også i større grad at NAV leverer tjenester raskere med slik styring enn at kvaliteten blir bedre. Sosionomene opplever at deres utdanning passer best til jobben, men på deler av mål – og resultatstyring skårer e lavere enn andre bachelorer. Det vil være behov for ytterligger forskning for å se virkningene av slik styring i offentlig sektor, samt finne ut hvordan NAV kan styre med bedre oppslutning blant medarbeiderne. Hvordan skal NAV styres slik at ansatte har tro på at den styringen gir bedrer tjenestene til brukerne? Hvor mange og hvilke mål skal NAV ha? Hvordan skal sosialt arbeid innrette seg eller ikke til en slik styringsform som kan føre til store utfordringer i forhold til yrkesrollen?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMål- og resultatstyring i NAV - Bakkebyråkratens dilemmanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social work: 360nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel