Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøen, Knut Kolstad
dc.date.accessioned2015-08-04T08:20:04Z
dc.date.available2015-08-04T08:20:04Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294390
dc.description.abstractDenne kvalitative studien retter fokus mot lærer-elev-relasjonen og innagerende elevatferd i ungdomsskolen. Formålet med denne studien er å få frem tre lærere sine tanker, erfaringer og refleksjoner knyttet til relasjonen de har til elever som viser innagerende atferd. Problemstillingen som blir belyst i denne studien er følgende: Hva vektlegger lærere i sin relasjon til elever på ungdomstrinnet som viser innagerende atferd? For å besvare problemstillingen gjennomførte jeg semistrukturerte intervjuer med tre lærere i ungdomsskolen som alle har erfaring med å undervise elever som viser innagerende atferd. Med bakgrunn i analyse og tolkning av studiens empiri viste det seg at lærerne overordnet sett la vekt på å være bevisst og oppmerksom på elevene som viser innagerende atferd. Videre delte jeg funnene inn i tre kategorier som omhandler hva lærerne uttrykte at de vektla i sin relasjon til elever som viser innagerende atferd. Den første kategorien valgte jeg å kalle å skape trygghet i skolesituasjonen. Denne kategorien bygger på lærernes ønsker om at elevene skal oppleve trygghet i ulike situasjoner av skolehverdagen som kan være utfordrende. Kategorien å anerkjenne eleven har bakgrunn i lærernes utsagn og tanker om at de vil oppnå tillit, vise respekt, ha forståelse, vise hensyn og vise at de bryr seg om elevene som viser innagerende atferd. Jeg tolket lærernes utsagn som at de ønsker at eleven skal anerkjennes. Den siste kategorien har jeg kalt at eleven skal oppleve mestring. Denne kategorien belyser lærernes ønske om at elever som viser innagerende atferd skal oppleve mestring, og hvordan de på ulike måter tilrettelegger for mestringsopplevelser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Det å jobbe med tilliten er det aller viktigste." - En kvalitativ intervjustudie av hva lærere vektlegger i sin relasjon til elever på ungdomstrinnet som viser innagerende atferdnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel