Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMaurstad, Inga Sveinsdatter
dc.date.accessioned2015-08-03T10:31:29Z
dc.date.available2015-08-03T10:31:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294202
dc.description.abstractI denne studien har søkelyset blitt rettet mot leseopplæring på 1.trinn. Begynneropplæringen i lesing har stor betydning for tilegnelsen av gode leseferdigheter, som er et nødvendig grunnlag for personlig og faglig utvikling (Utdanningsdirektoratet, 2012b). Studiens formål har vært å undersøke læreres perspektiv på hva som er viktig å legge vekt på i leseopplæringen på 1. trinn. Med utgangspunkt i dette bygger denne studien på følgende problemstilling: «Hva vektlegger tre lærere i leseopplæringen på 1. trinn, for at elevene skal utvikle gode leseferdigheter?» For å belyse problemstillingen ble det benyttet kvalitativ forskningsmetode. Data ble samlet inn hovedsakelig ved hjelp av semistrukturerte intervju med tre lærere som har erfaring med begynneropplæring i lesing, og som arbeider på 1.trinn i inneværende skoleår. Deltakende observasjon ble benyttet som sekundær datainnsamlingsmetode. Teori om lesing, leseutvikling og leseopplæring utgjør studiens teoretiske rammeverk. Funnene i denne studien viser at lærerne i leseopplæringen på 1. trinn legger vekt på 1) å styrke elevenes språklige ferdigheter, 2) å ha et godt samarbeid med foreldre og 3) å følge med på elevenes leseutvikling. Lærerne ga uttrykk for at språklige ferdigheter, i form av fonologisk bevissthet, bokstavkunnskap og ordforråd, danner et viktig grunnlag for tilegnelsen av leseferdigheter. Videre uttrykte de at et godt samarbeid med foreldre er viktig for kontinuitet i leseopplæringen, for å fange opp vansker og for å skape og opprettholde leselyst hos elevene. Det siste funnet viser at lærerne er opptatt av kontinuerlig å følge med på elevenes leseutvikling på ulike måter, for slik å kunne tilpasse leseopplæringen til den enkelte elev.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titlePå sporet av god leseopplæring - En kvalitativ studie av leseopplæring på 1.trinnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel