Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStandal, Mari
dc.date.accessioned2015-08-03T08:43:03Z
dc.date.available2015-08-03T08:43:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294150
dc.description.abstractI denne masteroppgaven er det fokus på elevenes motivasjon og angst for matematikk. Studien fokuserer på elever fra ungdomstrinnet, men mellomtrinnet er også med for å sammenligne motivasjon og angst for matematikk på de ulike alderstrinnene. Målet med studien er å undersøke hvilken påvirkning karakterer og sosiale faktorer som lærere, foreldre og venner har for elevenes motivasjon og angst. Studien ser også på hvilke kjønnsforskjeller det kan være med tanke på motivasjon og angst for matematikk, og de ulike sammenhengene i studien. Studien ønsker å belyse følgende problemstillinger: - Hvilke sammenhenger er det mellom elevenes opplevde lærerstøtte, foreldrestøtte og viktighet av matematikk hos foreldre og venner, og elevenes angst og indre motivasjon for matematikk og elevenes innsats og utholdenhet i matematikk? - Har elevenes kjønn og prestasjoner innvirkning på elevenes opplevelse av sosial støtte og angst og motivasjon for matematikk? - Har elevenes kjønn innvirkning på sammenhengene mellom elevenes opplevde lærerstøtte, foreldrestøtte og viktighet av matematikk hos foreldre og venner, elevenes angst, indre motivasjon, innsats og utholdenhet i matematikk? Studien benytter en kvantitativ undersøkelse med et tverrsnittdesign for å belyse disse problemstillingene. Dataene ble innhentet ved hjelp av et spørreskjema utviklet av Einar Skaalvik og Roger Andre Federici til prosjektet Motivasjon for matematikk, ved Pedagogisk institutt ved NTNU. Utvalget består av 1110 elever fra 5.-10. trinn i grunnskolen, og populasjonen er alle grunnskoleelever fra 5.-10. trinn i Nord- og Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal og Oppland. Resultatene indikerer at elevenes opplevelse av lærerstøtte er den viktigste sosiale faktoren for elevenes motivasjon og angst, og at karakterer/prestasjoner er like viktige. Foreldrestøtte har også betydning på motivasjon, men ikke like mye som lærerstøtte. Venner har bare betydning for indre motivasjon hos jentene. Resultatene viser at det ikke er kjønnsforskjeller i motivasjon og angst, men det er forskjell mellom hvilken betydning sammenhengene mellom de ulike faktorene har for jenter og gutter. Studien viser også at matematikkangsten øker fra mellomtrinnet til ungdomstrinnet og at den indre motivasjonen for matematikk synker fra mellomtrinnet til ungdomstrinnet. Funnene er diskutert i lys av teorier og tidligere forskning på området. Praktiske implikasjoner av resultatene er også drøftet i oppgaven.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleElevers motivasjon og angst for matematikk - En kvantitativ studie av kjønn, karakterer og sosiale faktorers påvirkning på elevenes motivasjon og angst for matematikknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel