Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLerud, Elin Synøve Mjølnerød
dc.date.accessioned2015-07-20T12:43:51Z
dc.date.available2015-07-20T12:43:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/293393
dc.description.abstractNORSK: Innledning: Det er bevist at 1 av 10 blir skadet ved opphold på somatiske sykehus og dette har ført til en økt satsning på pasientsikkerhet. Simulering er anbefalt som metode for undervisning av pasientsikkerhet og i denne oppgaven er det søkt etter bevis på effekt av simulering i klinisk praksis. Problemstilling: Forandrer læring ved hjelp av simulering sykepleierens praksis? Metode: Det er utført en litteraturstudie med søk i databasene Cinahl Complete, Ovid Nursing database og Medline. Søkeord som ble brukt var simulation, nurses, nursing staff hospital, outcomes, outcome assessment og patient safety. Resultat: Det er bevist at simulering har hatt en effekt på praksis i form av økt overlevelse ved pediatrisk hjertestans, en forbedring i perinatal dødelighet, økt nøyaktighet i triage og en signifikant reduksjon i dødelighet og sykelighet ved en operasjonsavdeling. Boet mfl. (2014) sin litteraturstudie viser at CRM ferdigheter lært i et simuleringssenter er overført til kliniske settinger og kan føre til forbedrede pasient resultater. Ravik, Havnes og Bjørk (2015) sier at low-fidelity simulering var både effektivt og utilstrekkelig, og at simulering derfor bør bli forbedret for å sikre at studenter oppnår det som trengs for sikker praksis på ekte pasienter i en klinisk setting. Konklusjon: Det finnes bevis for at simulering har en effekt på klinisk praksis og en kan si at det forbedrer teamarbeid og har en positiv effekt på pasientsikkerhet. Dermed kan en si at læring ved hjelp av simulering kan forandre sykepleierens praksis. Men forskningen på temaet er mangelfull og et flertall av studiene som er utført har kritikkverdig metodeutførelse. Litteraturen om simulering er ensidig positive til dens effekt og resultater, uten å kunne vise til sterke bevis.nb_NO
dc.description.abstractENGLISH: Introduction: 1 out of 10 experience patient injury while staying at a somatic hospital and this has led to increased focus on patient safety. Simulation is a recommended method to teach patient safety and this thesis has search for evidence on the effects of simulation on clinical practice. Aim: Does learning with the use of simulation change the practice of the nurse? Method: The thesis is executed as a literature review with searches in Cinahl Complete, Ovid Nursing database and Medline. Search words that were used include simulation, nurses, nursing staff hospital, outcomes, outcome assessment and patient safety. Results: It is proven that simulation has had an effect on clinical practice in the form of increased survival rate on pediatric cardiopulmonary resuscitation, an improvement in perinatal mortality, an increase on accurate triage and a significant reduction in mortality and morbidity in an operation ward. Boet et al. (2014) shows in their literature review that CRM skills learned in a simulation center is translated to the clinical setting and can lead to improved patient outcomes. Ravik, Havnes and Bjørk (2015) says that low-fidelity simulation was both effective and insufficient, and that simulation should be improved to ensure that students achieve what’s needed for safe practice on real patients in a clinical setting. Conclusion: There is evidence that say simulation has an effect on clinical practice and one could say that it improves teamwork and has a positive effect on patient safety. Therefore you can say that learning with the use of simulation does change the practice of the nurse. But the research on the subject is lacking and a majority of the studies were poorly executed in the terms of method. The literature on simulation is one-sided positive to its effects and results, without strong evidence to show for it.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectsykepleienb_NO
dc.subjectsimuleringnb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.titleForandrer læring ved hjelp av simulering Dato: 08.05.15 sykepleierens praksis?nb_NO
dc.title.alternativeDoes learning with the use of simulation change the practice of the nurse?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808nb_NO
dc.source.pagenumber36nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel