Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStranden, Elisabeth Telle
dc.contributor.authorSørbrøden, Åse Flatøy
dc.date.accessioned2015-06-05T13:08:00Z
dc.date.available2015-06-05T13:08:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/284713
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan kan vi forstå lederes motivasjon? Motivasjon handler om drivkrefter, hvilke motiv det er som får oss mennesker til å handle. Å reflektere rundt egen motivasjon og handlingsmønstre, er nyttig for å kunne lede seg selv og nyttig for å kunne lede andre. Vi har valgt å analysere lederes motivasjon ut i fra Deci og Ryan (1985) sin teori om selvbestemmelse, videre ser vi dette i lys av teori om målorientering og mestring. For å belyse vår problemstilling benyttet vi en kvalitativ metode. Bakgrunnen for valg av denne metoden er basert på at vi ønsket å få en forståelse av individets subjektive tanker og opplevelser om seg selv i lederrollen. Vi undersøkte hva som er drivkraften i arbeidet, hvilke erfaringer de har med å mestre og hvordan de opplever det å ikke mestre. Vi har i denne studien intervjuet fire ledere i en større industribedrift som er lokalisert på Vestlandet. Funnene viser at behovet for tilhørighet, autonomi og kompetanse er sentrale faktorer som må være tilstede for å oppleve motivasjon i arbeidet. Deci og Ryan (1985) påpeker at behovet for tilhørighet ikke er avgjørende for å oppleve indre motivasjon i arbeidet. Men, ut ifra informantenes uttalelser forstår vi det slik at de opplever behovet for tilhørighet som en av flere sentrale drivkrefter. Videre viser studien at attribusjonsmønster kan ha en sentral betydning for hvilke forventninger en har til å mestre, og for hvilke målorientering en tenderer mot. Vi har funnet at målorientering er situasjonsavhengig, at det ikke handler om et enten eller, men om hvilken som er dominerende. Slik vi forstår informantene, har den enkelte sitt tyngdepunkt i ulik grad mot en mestringsorientering, men at det varierer ut i fra ulike situasjoner. Basert på det teoretiske perspektivet at målorientering kan relateres til målstruktur (Skaalvik og Skaalvik, 2014), finner vi at informantene i ulik grad er opptatt av å fremme en læringsorientert målstruktur. Ledere har makt i form av sin posisjon og dermed stor påvirkning på hvordan de ansatte oppfatter læringsklimaet. Derfor er det av stor betydning at ledere er bevisst hvordan de fremstår. This thesis examines: How we can understand managers’ motivation? Motivation is defined as drivers, in other words the motives behind human action. It is useful to reflect on one’s own motivation and patter of action for leading yourself and others. This thesis analyze managers’ motivation through Deci and Ryan’s (1985) self-determination theory, and theories of goal orientation and mastery. A qualitative methodology has been chosen for this thesis. The qualitative research method was deemed most appropriate to answer the research question, as the aims of the thesis is to establish an understanding of the individual subjective thoughts and experiences in a management role. The thesis examines what the managers’ drivers are, their experiences with mastery and their experiences with lack of this mastery. The findings demonstrate that a sense of belonging, autonomy and competency needs to be present in order to experience motivation at work. Deci and Ryan (1985) argues that the need for belonging is not crucial to an experience of inner motivation at work. However, the respondents statements establishes the need for a sense of belonging as one of the primary drivers for motivation. The study further shows that behavioral patterns could have a significant impact on the expectations of achievement, and an impact on which form of goal orientation an individual is prone to. The thesis finds that goal orientation is situational, meaning that it is not either or, but rather about which is dominant. Based on the respondents input, the thesis argues that each individuals’ degree of focus on goal orientation varies, and shifts depending on contexts. Based on the theoretical perspective that goal orientation can be associated to target structure (Skaalvik and Skaalvik, 2014), the thesis finds that the respondents to a varying degree is focused on using target structures for learning purposes. Authority is inherent in a manager role. Managers therefore have a high degree of influence on how the employees perceive the learning environment. How the managers are perceived is hence of great importance.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan kan vi forstå lederes motivasjon? - En analyse med utgangspunkt i teori om selvbestemmelse, målorientering og mestringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel