Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReams, Jonathan.
dc.contributor.authorCoward, Tamra.
dc.date.accessioned2022-01-12T18:20:49Z
dc.date.available2022-01-12T18:20:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:95938806:50155931
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2837184
dc.description.abstractKompleksiteten i studentenes liv har blitt undersøkt av mange forskere på ulike måter, men mye av skjæringspunktet mellom disse studiene og studentenes egne uttalelser og erfaringer om dette er nokså ukjent. Denne oppgaven tar sikte på å bedre forstå hvordan kunnskap om studenters egne erfaringer, og deres tolkning av dem, kan bidra til å få en bedre forståelse av hva studenten trekker frem som viktig for dem. Tidligere forskning har sett på temaer om student-akademisk suksess, helseproblemer og andre sider av studentlivet for det meste ved hjelp av statistiske analyser, men helhetsperspektivet mangler noe. Denne oppgaven vil se nærmere på et bredt spekter av studentens kvalitative fortellinger og undersøke hva deres erfaringer innebærer og hvordan dette påvirker deres livskvalitet. Dette vil bli sett på fra et rikt datasett som kommer fra In My Experience-datainnsamleren. Gjennom en blandet metodetilnærming er SenseMaker et verktøy og en metode som brukes for å fange opp og analysere disse erfaringene for å forstå videre hvordan dette henger sammen med studentenes livskvalitet. Resultatet inkluderer en litteraturgjennomgang av studenter og ulike aspekter rundt temaer knyttet til det å være student. Dette bidro til en bedre forståelse av tidligere forskning og gjorde meg i stand til å identifisere områder som jeg kunne tilføre ny innsikt i, samtidig ta opp tematikk som allerede har blitt adressert. Funnene indikerte at studentene har behov for å bety noe, for å høre til. Dette samtidig med evnen til å møte utfordringer og vokse på dem trekkes også frem, som sterkt knyttet til studentens positive syn på studentlivet. Studentene som hadde knyttet nære langvarige vennskap, hadde en sterkere følelse av tilhørighet i motsetning til å ha mange bekjentskap. De som hadde problemer med å få seg venner, så dette som veldig negativt og dette påvirket igjen livskvaliteten deres på en negativ måte. For at studentene skulle oppleve å bety noe, indikerte resultatet at en kombinasjon av å bli anerkjent og å få muligheten til å tilføre verdi til andre, ble sett på som en positiv innvirkning på livene deres. Dette ble også sett i sammenheng med økt motivasjon for deres studier. Samtidig ble det trukket frem at ved å tilføre verdi gjennom å være en del av noe større enn dem selv, indikerte også en sterkere følelse av mening i verden. Funnene fra denne studien tyder i tillegg på at studentene føler behov for å ha kontroll over sine egne liv og finne sine egne veier, og påpeker samtidig viktigheten av sosial støtte i forhold til dette. Til slutt oppmuntrer funnene fra denne oppgaven forelesere, beslutningstakere og studenter til å vurdere å flytte fokus litt fra det kvantitative til det kvalitative i studentlivet for å bedre forstå hva studentenes har behov for.
dc.description.abstractThe complexity of the students’ lives has been examined by many researchers in various ways, however, much of the intersection between these studies and the students’ own voices and experiences about this is rather unknown. This thesis aims to understand how knowledge about students own experiences, and their interpretation of them, can help get a better understanding of what the students point out as important to them. Previous research has looked at topics regarding student-academic success, health problems and other sides of the student life mostly using statistical analysis, but the holistic perspective is somewhat missing. This thesis takes a closer look at a wide range of student’s qualitative narratives and examines what their experiences entail and how this affects their quality of life. This was looked at from a rich dataset emerging from the In My Experience data collector. Through a mixed method approach, SenseMaker is a tool and a method used to capture and analyze these experiences to further understand how this relates to the student’s quality of life. This thesis includes a literature review and various theories related to topics relevant to being a student. This contributed to an improved understanding on previous research and enabled me to identify areas where I could add some new insight, as well as address some topics that were already talked about. The findings indicated that a need to belong, to matter and the ability to face challenges and grow from them, was strongly connected to student’s positive outlook on the student life. The students that had made close long-term friendships, had a stronger sense of belonging as opposed to having many acquaintances. Those who had trouble making friends, saw this as negative and affected their quality of life in a negative way. For the students to matter, the result indicated that a combination of being recognized and being given the opportunity to add value to others, were seen as a positive impact on their lives. This was also seen in connection with greater levels of motivation for studies. At the same time adding value by being a part of something bigger than themselves, also indicated a stronger sense of purpose in the world. The findings from this study suggest that the students feel the need to be in control of their own lives and finding their own ways, and at the same time points out the importance of social support in regards to that. Lastly, the findings from this thesis encourage educators, policymakers, and students to consider shifting the focus slightly from the quantitative to the qualitative of the student life to better understand what the needs of the students.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA glance at the student life through the lens of students: A mixed method study on the richness of the student life and its importance for understanding the students quality of life
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel