Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUtvær, Britt Karin
dc.contributor.advisorLeonardsen, Julie
dc.contributor.authorSæther, Ingrid Beate
dc.date.accessioned2021-12-30T18:19:40Z
dc.date.available2021-12-30T18:19:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:94618122:37081923
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835657
dc.description.abstractLærelyst er et begrep som de siste årene stadig har dukket opp i sentrale styringsdokumenter for undervisningssektoren. Samtidig er det opp til enhver å selv fylle begrepet med innhold. Denne masteroppgaven i yrkesfagdidaktikk har hatt en todelt hensikt, å få innsikt om elevenes lærelyst og hvordan læreren kan bruke digital scaffolding slik at lærelysten fremmes. Covid-19-pandemien har vist seg å utfordre både lærelyst, lærerens digitale ferdigheter og mange andre aspekter i skolen, og både norsk og internasjonal forskning har pekt på betydningen av støtte i elevenes læringsprosess. I problemstillingen spør jeg om hvordan digitale verktøy brukt som scaffolding kan fremme lærelyst for elever ved Vg3 Apotektekniker og Helsesekretær. Casedesign er valgt som metodologisk tilnærming, og problemstillingen ble undersøkte hovedsakelig ved hjelp av semistrukturerte dybdeintervju med tre elever fra de to klassene på Helse- og oppvekstfag. Resultatet viste at elevene knyttet lærelyst til opplevelsen av glede og positive emosjoner, men også til følelsen av å mestre og være engasjert. Når det gjelder de digitale støtteverktøyene, peker resultatet på tre områder hvor lærelysten ble påvirket. Stemningen og følelsen av velvære i klasserommet, opplevelsen av å mestre og følelsen av å selv kunne gjøre valg av arbeidsmetoder. Innen alle områder kunne lærelysten både bli stimulert og hemmet, alt etter hvordan det digitale verktøyet var utformet og ble brukt, og særlig vanskegrad, responstype og mulighetene som åpnes for selvvalg var kritiske elementer. Alle resultatene dreide seg om elevenes opplevelse av balanse mellom arbeidsinnsats og opplevd utbytte. Masteroppgaven konkluderer med at læreren har en sentral rolle i å designe og gjennomføre prosessen for å lykkes med digital scaffolding som fremmer lærelyst. Stikkord: lærelyst, motivasjon, autonomi, mestring, digital læring, digitale verktøy, scaffolding.
dc.description.abstractIn Norway the phrase «joy of learning» has been used in many management documents in the last few years. This is not an accurate phrase, and it is left to the reader to define the meaning. This master thesis aims to gain some insight regarding the students “joy of learning”, as well as investigate how the teacher can manage digital scaffolding in a manner that increases the feeling of joy the students experience during their learning process. The Covid-19-pandemic has challenged the “joy of learning”, the teacher`s digital competence and many other issues, and both Norwegian and international research have focused on the importance of supporting the students sufficiently. The research question is how scaffolding through digital tools can enhance the “joy of learning” for students attending vocational health care studies at upper secondary school level. The methodology is case design, and the research question was investigated through in-depth, semi structured interviews with three students from two different classes. The findings revealed that the students associated their “joy of learning” to perceived happiness and positive emotions, but also to the feeling of mastery and commitment. When it comes to the digital tools, the results point at three areas where the “joy of learning” was affected. The mood and feeling of well-being in the classroom, perceived mastery and perceived opportunity to choose how to work. Within all areas the “joy of learning” could both increase and decrease depending on how the digital tool was designed and used, and especially degree of difficulty, different types of response, and autonomy support where critical elements. All the results referred to the students` perception of balance between the amount of effort put in, and what and how much they felt was gained from the effort. The conclusions of the master thesis include the central role the teacher has when it comes to designing and orchestrating the process necessary to succeed using digital scaffolding to promote student-perceived “joy of learning”. Keywords: «joy of learning», motivation, autonomy, mastery, digital learning, digital tools, scaffolding.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærelyst med digitale verktøy. En studie av hvordan bruk av digitale verktøy kan fremme lærelyst hos elever på Helse- og oppvekstfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel