Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFet, Annik Magerholm
dc.contributor.authorAndersen, Solveig
dc.date.accessioned2021-12-15T18:20:34Z
dc.date.available2021-12-15T18:20:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:86227515:86229053
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2834584
dc.description.abstractDenne masteroppgaven analyserer i hvor stor grad det er viktig for bedrifter å implementere FN sine bærekraftsmål i deres forretningsstrategier. Jeg forsøker å besvare oppgavens hovedspørsmål «hvordan vil FN sine bærekraftsmål hjelpe bedrifter til å rette CSR handlinger i deres overgang til en bærekraftig forretningsmodell?» gjennom et casestudie av Ekornes. Ekornes er en stor internasjonal bedrift og ledende innenfor høykvalitets møbler i Norden. Som en del av møbelindustrien driver Ekornes med produksjon og flere sentrale temaer sett i lys av FN sine bærekraftsmål er derfor innenfor rapporteringsmetoder, klimautslipp, risiko og ressursbruk. Å benytte et casestudie er gjort for å direkte kunne illustrere og eksemplifisere hvordan bærekraftsmålene kan hjelpe bedriftene til målet om å bli mer bærekraftige. En kvalitativ forskningsmetode er benyttet med en omfattende litteraturgjennomgang og semi-strukturerte intervjuer. Intervjuene er gjort med ansatte i casebedriften Ekornes. Jeg forsøker å svare på oppgavens hovedspørsmål gjennom å se på hvordan en bedrift kan finne og velge bærekraftsmålene som er viktigst for deres CSR strategi. Videre reflekteres det også rundt hvordan dette vil påvirke selskapets CSR i praksis. I tillegg til dette ser jeg også på hvordan dette vil påvirke forretningsmodellen til bedriften, det vil si hvilke potensielle effekter og forretningsfordeler kan oppnås med implementering av bærekraftmålene? De mest sentrale modellene som er benyttet i denne forskningen er SDG Compass, CapSEM og en vesentlighetsanalyse. Studiens funn fremhever viktigheten av å strukturere nåværende og fremtidige CSR-strategier rundt bærekraftsmålene for å sikre, samt forbedre bedrifters forretningsmodeller til å nå det overordnede målet om å bli mer bærekraftige. Jeg finner derfor en positiv sammenheng gjennom å bygge bedriftens CSR-strategi rundt bærekraftsmålene for å sikre overgangen til bærekraft. Samtidig er det viktig å nevne at det er flere utfordringer som må bli hensyntatt. Potensielle mangler ved nåværende studie er derfor påpeket for å sikre en bedre forståelse av resultatene som foreligger og hvordan man kan bygge videre på disse. Jeg finner at mine resultater er relaterbare til flere internasjonale studier, samt at dette fortsatt vil være et helt essensielt og viktig tema i nær fremtid. Spesielt ønsker jeg å trekke frem viktigheten av miljørapportering og hvordan bedriften bør gå frem med sin CSR-strategi for å beholde nåværende kunder, markedsandeler og hvordan sikre fremtidens kunder.
dc.description.abstractThe thesis aims to study how the Sustainable Development Goals (SDGs) will help businesses focus their Corporate Social Responsibility (CSR) actions in their transition to sustainable business models. The thesis is supplemented with a case study to illustrate how the SDGs will help firms focus their CSR actions during their shift to sustainability - which directly relates to the main objective of the thesis. A qualitative method is applied with an extensive literature review, and semi-structured interviews are conducted with management at Ekornes, the case company. The thesis answers how a company can find and select SDGs relevant for CSR, furthermore, outlines how this will affect firms' CSR practices. Additionally, the thesis reviews how it will influence business models and potential effects on sustainability and business benefits that can be achieved. Critical models utilized in the study are the SDG Compass, the Capacity Building in Sustainability and Environmental Management, and a materiality analysis Canvas. The study's findings highlight the significance of structuring CSR strategies around the SDGs to improve companies' business models to become more sustainable. Keywords: Corporate Social Responsibility, International Business, Sustainable Development, United Nations Sustainable Development Goals, Sustainable Business Models
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleCorporate Social Responsibility and the Sustainable Development Goals: A Case Study of Ekornes
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel