Hvordan kan sykepleier unngå bruk av tvang på barn, under medisinske prosedyrer på sykehus?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2833634Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: De fleste barn som blir innlagt på sykehus må gå gjennom medisinske prosedyrer som ofte kan virke skremmende, uvante eller smertefulle. Ulik form for tvang kan i mange tilfeller oppfattes nødvendig av helsepersonell for å få gjennomført disse prosedyrene, da barn av naturlige årsaker motsetter seg dette. Å oppleve tvang i en allerede skremmende situasjon kan oppleves traumatisk og føre til kortvarige og langvarige skader hos barna.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å finne «verktøy» sykepleier kan bruke som alternativ til tvang, med mål om å unngå tvangsbruk i disse situasjonene.
Metode: Oppgaven er et litteraturstudie. Gjennom systematisk søk etter litteratur om tvang på barn på sykehus, og en grundig analyse og gjennomgang ble det valgt ut 8 kvantitative og kvalitative forskningsartikler og faglitteratur.
Resultat: Det var særlig noen hovedtema som gikk igjen i litteraturen. Ved å sammenfatte disse kom jeg frem til noen hovedpunkter.1) å etablere en god relasjon til barnet (gjennom ærlig kommunikasjon, lek), 2) Involvere foreldre (avklare roller, gi god informasjon), 3) Styrke barnets medvirkning (forberedelser, involvering, deltakelse), 4) Bevisstgjøre holdninger (barnets beste, barneperspektiv).Gjennom hensiktsmessig kommunikasjon kan sykepleier ta i bruk disse «verktøyene» og bruke dem til å støtte barn til å mestre prosedyrer og dermed unngå bruk av tvang.
Konklusjon: Sykepleier kan unngå bruk av tvang med å støtte barn til å mestre prosedyren, gjennom hensiktsmessig kommunikasjon. Å etablere relasjon, involvere foreldre, styrke medbestemmeles og bevistgjøre holdninger kom fram som viktige faktorer.
Nøkkelord: barn, sykepleie, tvang, støtte, mestring. Background: During hospitalization, most children most undergo medical procedures that can be unfamiliar, seem frightning or painfull. When children resist to the procedures nurses can perceive it as necessary to restraint the child in order to carry out the procedure. For a child that is already in an stressful invironment, undergo physical restraint can lead to traumatic experiences, and cause long-term and short-term harm for the child.
Purpose: To explore how nurses can use specific methods as alternatives to restraint, with an aim to avoid use of restraint during medical procedures.Methods: The method that was used was a systematic literature study. It is based on 8 research articles and scientific literature. The research articles were both qualitative and quantitative studies.
Results: Several approaches to preforming procedures on children is mentioned in the litterature. These approaches are summarized in the following points. 1) Establishing a good relation to the child (especially through communication, honesty and play), 2) Involving the parents (Agree upon roles and give thorough information), 3) Strengthen the involvment of the child (Prepare and involve the child in the decision making), 4) Raise awareness on the approaches towards children (the childs best interest, and how to see the situation from the childs perspective). Nurses can, through communication, use these tools to support the children in coping the procedures and thereby avoiding the use of restraint.
Conclusions: Nurses can avoid using restraint by supporting the children in coping the procedure through communication. To establish a good relation to the parents, strengthen the childs involvement in the decision making and raising awareness on the attitude towards children, are important factors when working with children.
Key Words: child, nurse, restraint, support, coping.