Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAalberg, Trond
dc.contributor.authorDreyer, Marius Sørensen
dc.date.accessioned2021-11-30T18:22:04Z
dc.date.available2021-11-30T18:22:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:74730513:15712684
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2832195
dc.description.abstractDiskusjonsforum blir mye brukt i utdanning for kommunikasjon mellom student og lærer. De er et godt verktøy for dette, og er et positivt tilskudd til klasserommet, men det er lite forskning på hvordan man skal designe dem eller velge programvare-features. Denne oppgaven ser på litteraturen rundt diskusjonsforum, samt deres utfordringer, for å bedre forstå det teoretiske synspunktet. Den ser også på noen toppmoderne systemer som brukes til diskusjon og spørsmål-og-svar-tjenester i dag. Til slutt diskuteres krysningen mellom teorien og de toppmoderne systemene, i lys av utfordringene til utdanningskonteksten. Resultatet er en modell som kan brukes av programvareutviklere eller lærere, for å identifisere eller sikte på en gitt hovedaktivitet ved bruk av features og brukskarakteristikk.
dc.description.abstractDiscussion forums have become widely used for student-to-instructor interaction. They are a great tool for this and are a positive addition to the classroom. However, there is not much research on designing them or picking features for them from a software development perspective. This thesis looks at the literature regarding discussion forums and their challenges to better understand the theoretical viewpoint. It also reviews some of the state of the art systems used for discussion and question answering today. Finally, how the literature intersects with the state of the art systems is discussed in light of the challenges related to the educational context. The result is a model that instructors or software designers can use to identify or target a certain type of activity, using software features and usage characteristics.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDiscussion forums in education: A feature and usage oriented approach for choosing the right software
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel