Show simple item record

dc.contributor.advisorGjersvik, Reidar
dc.contributor.authorRyfetten, Anne Marte
dc.date.accessioned2021-10-29T17:19:20Z
dc.date.available2021-10-29T17:19:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85501978:52276509
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826617
dc.description.abstractI denne studien har formålet vært å undersøke påvirkningen Covid-19 har hatt på kontorarbeidsplassen. Pandemien har vist at arbeidstilnærminger som remote work og hybride metoder fint lar seg gjennomføre med gode resultater. Måten vi jobber på har alltid vært i forandring, men pandemien har nå satt fart i en ny trend med en større sammensmelting av arbeidsplassen på kontor og hjemme. Studien skal avdekke hvilke strategier eiendomsbesitter har for å håndtere skiftet vi nå befinner oss i, og hvordan disse har planlagt å jobbe fremover for å være tilpasningsdyktige og levere større fleksibilitet. Det var også ønskelig å fokusere på leietakerne, og få en dypere innsikt og forståelse av hvordan disse oppfatter situasjonen vi befinner oss i, og hvilke tanker de har rundt egne ansatte og det å returnere for fullt tilbake til kontoret når dette blir mulig. På bakgrunn av dette skal følgende problemstilling bidra til å belyse temaet: «Hvordan kan eiendomsbesitter tilpasse seg transformasjon av kontorarbeidsplassen etter pandemien, og hvordan kan dette gjøres i samsvar med leietakernes behov?» Problemstillingen blir besvart gjennom tre ulike forskningsspørsmål, som tar for seg konseptet property as a service, disruptive endringer og påvirkningen pandemien har hatt på kontorleiemarkedet. For å besvare problemstillingen og undersøke samsvar mellom etterspørsel og behov som følge av pandemien, ble en kvalitativ tilnærming til feltet ansett som hensiktsmessig. Det ble utført dybdeintervju for eiendomsbesittere, leietakere og søkemegler. Totalt har 15 informanter blitt intervjuet. Videre ble det brukt kvantiative undersøkelser for å diskutere og triangulere data. Dette ble gjennomført som en dokumentstudie ved å analysere resultater fra Kundetilfredshetundersøkelsen 2020 (KTI). Resultatene fra undersøkelsen skal vise hvorvidt denne informasjonen samsvarer med hva informantene sier, eller om det er avvik. Funnene i studien viser at den mest tydelige endringen pandemien har bragt med seg, er bevisstgjøring rundt hva kontoret skal være for den enkelte. Det fremkommer av studiens funn at det er markante forskjeller i eiendomsbesitter og leietaker sine tanker om påvirkningen pandemien vil ha på kontorarbeidsplassen. I første omgang bør eiendomsbesitterene sette behovsavklaring på agendaen, og anerkjenne endringene som vil komme. Eiendomsbesitterene har ingen langsiktig strategi på hvordan dekke leietakernes nye behov, da de enda ikke har oppfattet disse. For å ivareta leietakerne og kunne tilby konsepter som property as a service, er det essensielt at eiendomsbesitter avdekker behov hos leietakerne på en bedre måte. Pandemien har bragt seg nye arbeidsmetoder som forutsetter nye ferdigheter. Det fremkommer blant annet at eiendomssjefens rolle må omdefineres, og at disse må «tale samme språk som leietakerne».
dc.description.abstractIn this study I aimed to investigate the impact Covid-19 has had on the workplace, and how the pandemic has shown that work approaches such as Remote work and Hybrid methods easily can be implemented with good results. The way we work is constantly changing, but the pandemic has now accelerated a new trend with a combination of the office workplace and the home office. This study will reveal what strategies property owners use to deal with the shift we are now in, and how they plan to work in the future to be adaptable and deliver greater flexibility. In addition, the study also will focus on the tenants, and gain a deeper insight and understanding of how they are experiencing the situation, and what thoughts they have about their own employees and to return fully back to the office when possible. The research question as basis for the study is as follows: "How can property owners adapt to the transformation of the office workplace after the pandemic, and how can this be done in accordance with the needs of tenants?" The research question is answered through three different questions. The questions address the concept of property as a service, disruptive changes and the impact the pandemic has had on the office rental market. A qualitative approach to the field was considered as suitable to answer the research question. Interviews were conducted for property owners, tenants and one Head of tenant. A total of 15 informants have been interviewed. Furthermore, quantitative studies were used to discuss and triangulate data. This was a document study of the Customer Satisfaction Survey 2020. The results from the survey will show whether the information corresponds with what the informants say, or whether there are discrepancies. The findings in the study illustrate that the most obvious change the pandemic has brought is awareness of what the office should be. It emerges from the results that there are differences in the property owners and tenant's thoughts about whether the pandemic will have a disruptive impact on the office workplace. It is clear that property owners needs clarification on the agenda, and acknowledge the changes that will come. Property owners have no long-term strategy on how to meet the tenants' needs. In order to take care of the tenants and be able to offer concepts such as property as a service, it is essential that the property owner identifies the needs of the tenants in a better way. The pandemic has brought new working methods that require new skills. It emerges, among other things, that the role of the property manager must be redefined, and that they must "speak the same language as the tenants".
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleCovid-19 sin påvirkning på kontorarbeidsplassen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record