Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrøyen, Yngve Karl
dc.contributor.advisorEvju, Christoffer Olavsson
dc.contributor.authorRamsfjell, Bendik
dc.date.accessioned2021-10-29T17:19:17Z
dc.date.available2021-10-29T17:19:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85482393:51699590
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826616
dc.description.abstractByer opplever stadig større grad av fortetting gjennom befolkningsvekst. Fortettingen av byene gjør også at det er viktig med et godt planverk som legger til rette for at denne utviklingen kan skje på en fornuftig måte. Nye trender vokser frem gjennom teknologisk utvikling, noe som åpner for nye muligheter for hvordan vi velger å løse utfordringer. Masterhavhandlingen utforsker muligheter rundt konseptet «Off-Peak-Hour-Deliveries» (OPHD), som søker etter å utnytte kapasiteten i det eksisterende nettverket bedre ved å forskyve vareleveranser til tidspunkt på døgnet med best fremkommelighet. Det er gjennomført flere pilottester som viser lovende resultater, med blant annet raskere og mer pålitelige utkjøringstider, mindre klimagassutslipp, bedre arbeidsmiljø og reduserte driftskostnader. Det er likevel enkelte elementer som ennå ikke er løst, hvor støy i sammenheng med leveranser er en av de største utfordringene. Denne masteravhandlingen har gjennom litteraturstudier, intervjuer, workshop og dataanalyse vurdert muligheter og utfordringer med implementering av OPHD i Midtbyen i Trondheim. I den første delen av oppgaven ble det gjennomført litteraturstudier, som hadde til hensikt å fremskaffe relevant kunnskap innenfor bylogistikk. En gjennomgang av det norske lov- og planverket viser at planlegging for bylogistikk og tilknyttede aktiviteter ikke er sikret slik det fremstår i dag. Samtidig får temaet stadig mer oppmerksomhet, både i reguleringsplaner og kommunale veiledere. Pilottester gjennomført trekker frem kortere og mer pålitelige reisetider, reduserte kostnader, i tillegg til reduserte miljøpåvirkninger og klimagassutslipp som de største fordelene. Samtidig anses uassisterte leveranser som svært gunstig, både for transportører og spesielt for mottakere. Avklaring rundt støy beskrives som helt essensielt for å motivere til et større skifte til OPHD. Intervju og workshop har gitt mye informasjon om de faktiske forholdene for vareleveranser, samtidig som flere faktorer for et eventuelt skifte er tydeliggjort. Hovedfunn fra dette arbeidet er mottakers ønske om vareleveringer før åpningstid, OPHD er mer egnet for levering av tørrvarer sammenlignet med kjøle-/frysevarer, og at forhold for varelevering hos mottaker ofte dikterer hvordan vareleveringen kan gjennomføres. Samtidig ble økonomisk bærekraft for transportører trukket frem som et hovedpoeng. Undersøkelse av data for trafikk og vareleveringer viser at vareleveranser i stor grad gjennomføres mellom kl. 1000 og 1400, noe som ikke sammenfaller med de øvrige trafikkmønsteret for Midtbyen. De fleste timene i døgnet benyttes ikke til varelevering. Dette kan indikere et potensial for OPHD. Om det er fornuftig å utnytte disse tilgjengelige timene, vil i hovedsakelig styres av økonomi sammen med miljøpåvirkninger og bidrag til bymiljø. Denne masteravhandlingen forsterker inntrykket av OPHD fra tidligere utførte pilottester. Spesielt uassisterte leveranser vil kunne medføre positive effekter. Om timer for kveld og natt skal kunne utnyttes, kreves det avklaring rundt støy. Generelt er det behov for utarbeidelse av standarder og lovverk som tilrettelegger og sikrer en effektiv bylogistikk. For å få til dette kreves det vilje, samhandling og kommunikasjon mellom mottakere, transportører og offentlige myndigheter.
dc.description.abstractCities are experiencing an increasing degree of densification through population growth. The densification of the cities also means that it is important to have a good planning system that ensures that this development can take place in a sustainable manner. New trends emerge through technological development, which opens new opportunities for how we choose to solve challenges. This thesis explores possibilities of the concept "Off-Peak-Hour-Deliveries" (OPHD), which seeks to utilize the capacity of the existing road network better by shifting deliveries of goods to other hours. Several pilot tests have been carried out and show promising results, including faster and more reliable departure times, less greenhouse gas emissions, a better working environment and reduced operating costs. However, there are some elements that have not yet been resolved, where noise in connection with deliveries is one of the biggest challenges. Research in this study includes interviews, workshops and data analysis. The mentioned methods have been used to assess opportunities and challenges with the implementation of OPHD in Midtbyen in Trondheim. In the first part of the thesis, literature studies were conducted, which intended to provide knowledge about the current status of urban logistics. A review of the Norwegian legislation and planning act shows that planning for urban logistics and related activities is not stipulated in these laws. On the other hand, the topic is receiving increased attention, both in zoning plans and municipal guidelines. Pilot tests carried out highlight shorter and more reliable travel times, reduced costs, in addition to reduced environmental impacts and greenhouse gas emissions as the biggest benefits. At the same time, unassisted deliveries are considered very favorable, both for carriers and especially for recipients. Clarification of regulations regarding the noise generated from these activities is described as essential to motivate a greater shift towards OPHD. Interviews and workshops have provided a lot of information about the current conditions for goods deliveries, and several factors for a possible change have been clarified. The main findings from this work are the recipient's desire for goods deliveries before opening hours, OPHD of dry goods is easier to implement compared to refrigerated / frozen goods, and that conditions for goods delivery at the recipient often dictate how the goods can be delivered. At the same time, economic sustainability for carriers was highlighted as a key point. Examination of data for traffic and deliveries of goods shows that deliveries of goods are mainly carried out between 1000 and 1400, which does not coincide with other traffic patterns for Midtbyen. Most hours are left unutilized for goods deliveries during normal working days. This may indicate a potential for OPHD. Whether it makes sense to utilize these available hours will mainly be governed by the economic sustainability of such a solution, as well as environmental impacts and effects on the urban environment. This master's thesis reinforces the impression of OPHD from previously performed pilot tests. Especially unassisted deliveries seem favorable for both carriers and receivers. If hours for evening and night can be utilized, clarification regarding noise is required. In general, there is a need for the preparation of standards and legislation that facilitates and ensures efficient urban logistics. To achieve this, the will, cooperation and communication between recipients, carriers and public authorities are essential.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Off-Peak-Hour-Deliveries» - En mulighetsstudie av vareleveranser utenom rushtid i Midtbyen, Trondheim
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel