Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsen, Karen Holte
dc.date.accessioned2015-04-28T07:29:39Z
dc.date.available2015-04-28T07:29:39Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/282593
dc.description.abstractDenne studien viser hvordan psykoterapi med barn kan bidra til økt selvagens. Terapiforløpet er med en gutt med internaliserende vansker, med lav selvagens og affektbevissthet. Oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt: ”Objektive endringsmål i psykoterapi med barn”. Terapiformen som er brukt er tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi, som tar utgangspunkt i barnets utvikling og barns måte å kommunisere på. Intersubjektive møter der terapeuten affektivt toner seg inn, og på denne måten hjelper gutten til økt affektbevissthet og selvagens, samtidig som foreldrenes økte forståelse for barnets vansker endrer deres tilnærming til barnet og videre underbygger barnets selvagens. Guttens positive endringer viser seg både i hans atferd, fremtoning og utsagn, og i CBCL og i affektbevissthetsintervju. Økt selvagens ga barnet økt relasjonell og sosial kompetanse, og gir mulighet for andre typer samspill med andre, som videre vil styrke barnets selvagens og sosiale og psykiske fungering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Gutten som lette etter stemmen sin" - En kasuistisk studie av hvordan et barns selvagens kan styrkes gjennom et forløp av tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi, med fokus på hvilke psykologiske mekanismer som bidrar til endringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record