Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMedalen, Tor
dc.contributor.authorKhalifa, Mohamed
dc.date.accessioned2021-10-26T17:19:35Z
dc.date.available2021-10-26T17:19:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85482393:46857766
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2825807
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDen nasjonale strategien for bærekraftig utvikling understrekker at sentrumsutvikling må skje med fortetting i fokus. Befolkningsveksten er jevn, og det er alltid behov for mer arealbruk. Dermed er det viktig å forhindre byspredning gjennom effektiv arealutnyttelse. Nasjonale forventninger om null CO2-utslipp understrekker at miljøvennlige reisemåter bør tillegges stor vekt i transportplanleggingen. En rekke teorier og litteraturstudier peker på at selv om utvikling med høy tetthet kan redusere arealbruk, kan dette alene ikke sikre kvalitet på lang sikt. Studiene viser at integrering av arealbruk og transportstrategi er en nøkkel til suksess. For å gjøre oppgaven mer konkret, ble en case-studie valgt. Oppgaven undersøker muligheter for utvikling av Ganddal sentrum i Sandnes kommune. Ganddal bydel ligger i sørlige Sandnes, og ses på som skillet mellom Nord-Jæren og Sør-Jæren. Ganddal er kjent som et regionalt knutepunkt, og har en togstasjon som ligger relativt sentralt. Sandnes kommune ønsker å utvikle bydelens hovedsentrum rundt denne. Oppgaven starter med Ganddals historikk og forklarer hvorfor Ganddal ble valgt som case-studie. Deretter utdyper oppgaven temaet ut fra litteraturstudier og teori, og den definerer noen relevante fagbegreper. Deretter bruker oppgaven ulike kilder og metoder for å skaffe til veie kunnskap, for eksempel kommuneplanen, tidligere rapporter, spørreundersøkelse og noen intervjuer. Til slutt illustrerer oppgaven en rekke beregninger på dagens mobilitetsnettverk og muligheten for optimal lokalisering av knutepunkter ved hjelp av ArcGIS-programmet for diskusjon, og den gir noen anbefalinger for videre arbeid. Noen avsnitt i oppgaven er illustrert med figurer. De figurene som mangler referanse til kilde, er egenprodusert.
dc.description.abstractThe national strategy for sustainable development emphasizes that city center development must take place with densification in focus. Population growth is steady, and there is always a need for more land use. Thus, it is important to prevent urban sprawl through efficient land use. National expectations of zero CO2 emissions emphasize that environmentally friendly travel methods should be given great weight in transport planning. A number of theories and literature studies point out that although high-density development can reduce land use, this alone cannot ensure long-term quality. The studies show that the integration of land use and transport strategy is a key to success. To make the task more concrete, a case study was chosen. The thesis examines opportunities for the development of Ganddal center in Sandnes municipality. Ganddal district is located in southern Sandnes, and is seen as the divide between Nord-Jæren and Sør-Jæren. Ganddal is known as a regional hub, and has a train station that is relatively centrally located. Sandnes municipality wants to develop the district's main center around this. The thesis starts with Ganddal's history and explains why Ganddal was chosen specifically as a case study. Thereafter, the thesis expands on the topic based on literature studies and theory, and it defines some relevant subject concepts. Furthermore, the thesis uses various sources and methods to acquire knowledge, such as the municipal plan, previous reports, surveys and some interviews. Finally, the thesis illustrates a number of calculations on the current mobility network and the possibility of optimal location of nodes using the ArcGIS program for discussion, and it provides some recommendations for further work. Some sections of the thesis are illustrated with figures. The figures that lack reference to the source are self-produced.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFortetting og transformasjon med funksjonsblanding i lokalsentre
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel