Optimalisering av kontraktstrategi for injeksjonsarbeider
Abstract
Injeksjon i berg er et veletablert prinsipp for å redusere innlekkasjen til bergrom i Norge. Likevel er manglende kunnskap og utilstrekkelige kontraktuelle hjelpemidler for å håndtere usikkerhet tilknyttet innlekkasjer, ansett som vanlige årsaker til kostnadsoverskridelser for undergrunnsprosjekter. Denne masteroppgaven tar derfor sikte på å sammenligne hvordan ulike kontraktuelle virkemidler tilrettelegger for oppnåelse av suksesskriterier for injeksjonsarbeider, og har videre til hensikt å reflektere rundt hva som utgjør en optimal kontraktstrategi.
Forskningsstudien er utført ved å analysere kontraktene og injeksjonsarbeidene på to forskjellige utbyggingsprosjekter: 1) Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen omfatter en urban jernbanetunnel, med sensitivt ytre miljø og strenge innlekkasje- og funksjonskrav. Med bakgrunn i behovet for grunnvannskontroll, utføres systematisk forinjeksjon langs hele tunnelstrekningen. Veidekke er kontrahert som totalentreprenør av Bane NOR, og står ansvarlig for prosjektering og styring av injeksjonsarbeidene. Oppgjøret mellom kontraktspartene reguleres av fastpriser med reguleringsmekanismer for overskridende mengder. 2) Fylkesveg 659 Nordøyvegen omfatter tre undersjøiske vegtunneler i Ålesund kommune. Innlekkasjekravene er moderate og forinjeksjon utføres behovsprøvd. Likevel er det nødvendig med tilstrekkelige tetteresultater for å tilfredsstille anleggets funksjonskrav, opprettholde fremdrift og ivareta sikkerhet under driving. Skanska er kontrahert som hovedentreprenør av Møre og Romsdal Fylkeskommune. Kontrakten er byggherrestyrt med oppgjør etter enhetspriser og ekvivalenttidsregnskap.
Intervjuer, feltobservasjoner og gjennomgang av prosjektspesifikke dokumenter er benyttet for å kartlegge hvilke suksesskriterier som er gjeldende for injeksjonsarbeidet. Videre er ulike analyser benyttet for å identifisere seks kritiske suksessfaktorer kontrakten bør ivareta. Det fremgår at ingen av de evaluerte oppgjørsformene gir tilstrekkelig balanse mellom byggherrens behov for kostnadskontroll og entreprenørens inntjeningsmulighet. For å fordele økonomisk risiko rettferdig, samt skape et kostnadsbesparende insentiv til entreprenør, bør injeksjonsarbeider gjøres opp etter prinsippet Kost pluss med insentiver. Videre bør styrings- og prosjekteringsansvar plasseres hos entreprenør for å tilrettelegge for kompetanseheving og optimale metodevalg. I tillegg kan bruk av insentivordninger som ivaretar HMS- og kvalitetskrav skape felles målforståelse og påfølgende redusere prosjektkostnader. Rock mass grouting is a well-established principle for reducing the water inflow to underground excavations in Norway. However, lack of knowledge and insufficient contractual tools to deal with uncertainty associated with such inflow, are considered common causes of cost overruns for underground projects. Therefore, this master's thesis aims to compare how different contracts facilitate the achievement of success criteria for grouting, and further reflects on what constitutes an optimal contract strategy.
The research study is carried out by analyzing the contracts and grouting process on two different underground projects: 1) New double track Drammen-Kobbervikdalen is an urban railway tunnel with sensitive external environment and strict leakage and functional requirements. Due to the need of water control, systematically pre-grouting is executed continuously along with the tunnel advance. The contractor, Veidekke, is allocated the responsibility for the design and management of the grouting process. Futhermore, the reimbursement from the owner, Bane NOR, follows a principle of fixed price with regulations for changed conditions. 2) Regional road 659 Nordøyvegen consists of three subsea road tunnels in Ålesund municipality. The leakage requirements are moderate, and pre-grouting is therefore initiated based on measured water inflow from probeholes. However, sufficient pre-grouting results are required to satisfy the tunnel's functional requirements, maintain advance of the tunnel face and ensure safety during construction. Skanska is contracted by Møre og Romsdal Fylkeskommune, and the grouting process are managed by the client. Unit prices and equivalent time accounting regulate the cost settlement between owner and contractor.
Interviews, field observations and a review of project specific documents have been carried out in order to understand the general success criteria for grouting. Futher, different analyzes are used to identify six critical success factors that may apply as requirements to the contract. None of the evaluated financial settlement principles give a sufficient balance between the owners need of cost control and the contractors reimbursement. In order to maintain a fair risk allocation, and create an incentive for the contractor to be cost efficient, the amount of grouting can be reimbursed by using Cost pluss incentive contracts. Futhermore, the responsibility for the management and design of the grouting process is favourably allocated to the contractor. In addition, incentives which take care of HSE and quality requirements, may establish a common goal and reduce project costs.