Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMeidell, Mette
dc.contributor.authorHusa, Linda
dc.date.accessioned2021-10-21T18:20:25Z
dc.date.available2021-10-21T18:20:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:86094645:22212430
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824723
dc.description.abstractFor å møte en verden i en stadig raskere endring må også skolen endre seg. Der det tidligere var stort fokus på måloppnåelse og styring er det nå stort fokus på samarbeid og ledelse for å møte både kravet, men også behovet for læring og utvikling. Behovet for utvikling på alle nivåer gjør at samarbeid både på og mellom nivåer i skolehierarkiet er ønskelig. I nasjonale styringsdokumenter og stortingsmeldinger er det pekt på samarbeid og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap som et middel til å oppnå utvikling . Fra skoleåret 2020/2021 ble Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 tatt i bruk. Læreplanverket er også kjent som fagfornyelsen. Forventninger til en aktiv skoleeier som leder lokalt utviklingsarbeid er tydeliggjort, og da særlig å legge til rette for og lede skoleledelsens profesjonelle utvikling. Samarbeid mellom skoleeier og skoleledere blir dermed viktig. Med bakgrunn i dette vil oppgavens problemstilling være: Hvordan påvirker fagfornyelsen samarbeidet mellom skoleeier og skoleledere? Det er benyttet kvalitativ metode med semistrukturert dybdeintervju for å finne svar på problemstillingen. Tre skoleledere og en skoleeier i samme kommune ble hver for seg intervjuet digitalt. Det blir kort gjort rede for fagfornyelsen og synet på lederrollen i ulike styringsdokumenter. Det teoretiske bakteppet for analyse og drøfting av funn vil være distribuert ledelse, strategisk ledelse og lærende ledelse. Kort oppsummert viser hovedfunnene at innholdet i skoleeiers rolle beveger seg fra styring til en mer deltagende skoleutvikler og som evner å gi lederstøtte til skolelederne. Fagfornyelsen utfordrer skoleeieres kompetanse for å drive utviklingsarbeid og den utfordrer skoleeier til å jobbe med relasjonsbygging.
dc.description.abstractIn order to meet a world in an ever faster change, the school must also change. Where previously there was a strong focus on goal achievement and management, there is now a strong focus on collaboration and management to meet both the requirement, but also the need for learning and development. The need for development at all levels means that cooperation both at and between levels in the school hierarchy is desirable. National governing documents and reports to the parliament point to cooperation and the development of professional learning communities as a means of achieving development. . From the school year 2020/2021, the Curriculum for the Knowledge Promotion 2020 was implemented. The curriculum is also known as Subject renewal. Expectations for an active school owner who leads local development work have been clarified, and in particular to facilitate and lead the school management's professional development. Cooperation between school owner and school leaders thus becomes important. Based on this, the thesis' problem will be: How does Curriculum for the Knowledge Promotion 2020 affect the collaboration between school owner and school leaders? A qualitative method with a semi-structured in-depth interview has been used to find answers to the problem. Three school leaders and a school owner in the same municipality were each interviewed digitally. The professional renewal and the view of the leadership role are briefly described in various management documents. The theoretical background for analysis and discussion of findings will be distributed management, strategic management and learning management. In short, the main findings show that the content of the school owner's role moves from management to a more participatory school developer and that is able to provide leadership support to school leaders. The subject renewal challenges school owners' competence to conduct development work and it challenges school owners to work with relationship building.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFagfornyelsen som katalysator for endret samarbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel