Hensynet til økonomiske, sosiale og miljømessige bærekraftfaktorer i fortetting av småhusprosjekter
Abstract
Prosjektområdet for oppgaven omhandler et fortettingsprosjekt som skal utvikles i tråd med føringer for Kolbotn som et kollektivknutepunkt inn til Oslo. Prosjektområdet består i dag av tre tomter med en enebolig per tomt, og ligger i kort gangavstand til både togstasjon og sentrum. På bakgrunn av potensialet for tomten skal oppgavens problemstilling «Hvilke hensyn må eiendomsutviklere ta for å bidra til bærekraftig utvikling av fortettingsprosjekter i småhusområder?» skal belyse fortettingsproblematikk og diskutere hensyn for å sikre bærekraft i utviklingen av prosjektområdet.
Den faglige litteraturen skal skildre gevinster og farer ved fortettingsstrategien for bærekraftig utvikling av tettsteder. I tillegg vil det presenteres faktorer fra hver enkelt bærekraftdimensjon som er relevante for boligsektoren, slik at det tas hensyn til naturens bæreevne, menneskers grunnleggende behov for sosial og likeverdig fordeling av samfunnets goder og byrder, og økonomisk vekst for brukere, eiere og samfunnet.
Teorien påpeker at tette og mer konsentrerte byer gir et mindre transportvolum totalt. Samtidig vil tettere bebyggelse sannsynlig resultere i kompakte, energibesparende bygningsformer og oppvarmingsløsninger. Videre skåner en tettere by landbruksområder og biologisk mangfold, og resulterer i at flere mennesker bærer kostnadene til byens infrastruktur. En tettere by gir grunnlag for et mer livlig sentrum, alternative botilbud og bedre servicetilbud. Det må likevel tas hensyn til at grønne lunger ikke bygges ned, ta høyde for økt trafikk, dårligere solforhold og utsikt, samt hensynta tettstedets særpreg.
Analysene avdekker et stort potensial for mer effektiv arealbruk, utnyttelse av god gangvennlighet til sentrum og togstasjon, samt bidrag til flerfunksjonalitet og variasjon i omgivelsene. I diskusjonskapittelet diskuteres hvilke hensyn som bør tas før valg av prosjektområde, samt i utviklingen av fortettingsprosjektet. Utfordringer knyttet til bærekraft i boligsektoren diskuteres for å ta hensyn til barrierer i utviklingen.
Det konkluderes med at det må tas hensyn til tomtens kommunikasjon med viktige funksjoner og kollektivtransport, arealeffektivitet, bokvalitet og arkitektonisk kvalitet i forkant av anskaffelsen av tomt. Tomter som skal fortettes må hensynta utnyttelse av sub-optimal arealbruk, potensial for multifunksjonalitet, potensial for variasjon og potensial fra gangvennligheten til sentrum, kollektivtransport og grønnstruktur. The area of the project is Ormerudveien 18 – 20 and 22A. This is one of the densification projects of GloMar Eiendom AS which will be developed in alignment within the development guidelines for Kolbotn. Kolbotn is declared as a public transport hub with access to Oslo. Today, the project area consists of three properties with a detached house on each property within proximity of the train station and the city center. This assignment will aim to discuss the property’s potential, established theoretical framework and problems in relation to densification and sustainable development, including all three aspects of the triple bottom line in sustainability.
The literature in connection to densification problems and the triple bottom line in sustainability is presented to provide a basis for discussion of what to considerate in the development of such projects. The literature describes advantages and potential dangers from densification as a strategy for sustainable development. In addition to this, the assignment will present factors from each dimension within sustainability that is deemed reliable to the housing sector. The aim is to considerate the nature resource capacity combined with the basic human needs for social and equivalent distribution of the society goods and burdens, as well as economic growth for users, owners and the society.
The theory explains that dense and concentrated cities may cause less transportation volume overall, while dense buildings likely will result in more effective energy solutions. In addition to this, dense cities will save cropland and biodiversity, as well as resulting in more people carrying the infrastructure costs of the city. A dense city provides a basis for a lively city center, alternative housing and better service offers. However, one must considerate green lungs, increased traffic, reduced view, and solar conditions, as well as the distinctiveness of the urban area.
The site analysis includes several methods that discovered potential for more effective land use, utilization of good walkability to the city center and train station, as well as opportunities for multifunctionality and variation in the surroundings.
The study concludes that one must considerate connection to important societal functions, public transport, area efficiency, housing quality and architectural quality before deciding to acquire a project area. When deciding to acquire a project area, one must consider the potential from sub-optimal land use, multifunctionality, variation and walkability to public transport and city center, as well as to the green structure.