Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLumayag, Vivienne
dc.date.accessioned2015-04-13T11:47:41Z
dc.date.available2015-04-13T11:47:41Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/281520
dc.description.abstractHensikten med studien har vært å skape innsikt, bevisstgjøring og forståelse av hvordan det oppleves å være en del av en gruppe som har fokus på å dele personlig informasjon om seg selv og der gruppemedlemmene gir ærlige tilbakemeldinger til hverandre. Studien tok utgangspunkt i grupper som er satt sammen i kontekst av arbeid og arbeidsliv samtidig som kunnskapen har stor overføringsverdi til andre situasjoner der det foregår mellommenneskelig kommunikasjon og samhandling. Problemstillingen for oppgaven har vært: Hvordan opplever undervisningsassistentene å være personlige i kommunikasjonen med de andre gruppemedlemmene? Det empiriske forskningsgrunnlaget ble samlet inn ved bruk av Qmetoden. Til sammen har 24 undervisningsassistenter sortert 40 utsagn ut fra om de er enig, uenig eller stiller seg nøytral til innholdet. Utsagnene ble laget på bakgrunn av teori fra rådgivningsvitenskapen og fokuserte på tre hovedområder: autentisitet, åpenhet og behov. Faktoranalysen viste fire klare syn på hvordan det oppleves å være personlig i gruppen. Faktor 1, Vi vil bli likt for den vi er, aksepterer seg selv i gruppen og ønsker å få anerkjennelse for den de er. Faktor 2, Personlig sårbar og frykt for hva andre tenker om oss, synes det er utfordrende å være personlig i gruppen og trenger bekreftelse for å føle seg trygg. Faktor 3, Ønske om å bli beundret, er komfortabel med å være personlig og å gi og motta tilbakemeldinger, positive så vel som konstruktive. Faktor 4, Vi deler våre tanker og følelser med gruppen, er åpen om seg selv og synes det gjør vondt å høre krav om endring. I den siste delen av oppgaven ble faktorene drøftet ut fra forskjeller og likheter innenfor noen få temaområder.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.subjectPersonlignb_NO
dc.subjectKommunikasjon - gruppe - relasjonnb_NO
dc.titlePersonlig kommunikasjon i gruppe - En Q-metodologisk studie av undervisningsassistentenes opplevelse av å være personlige i kommunikasjonen med de andre gruppemedlemmenenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber55nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel