Jernbanens påvirkning på eiendomspriser
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/279727Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven omhandler boligprisers utvikling i tilknytning til oppgradert jernbane. Teorien
sier at man kan forvente høyere pris på boliger nært jernbane. Oppgradering av jernbanen
vil i så måte påvirke tilbudet, og med det påvirke eiendomsprisene. Avhandlingen tar for
seg eiendomspriser i områder som allerede har fått oppgradert jernbanetilbud, og ser på
hvordan utviklingen har vært i etterkant av dette. Områdene det er sett på har likheter med
hovedcasen for oppgaven, Holmestrand. Det utarbeides prognoser for hvordan en slik
utvikling kunne gått for seg i Holmestrand dersom utbyggingen skjedde på sent 1990-tall.
Videre settes samfunnsøkonomien for den storstilte utbyggingen av Vestfoldbanen opp
mot hypotesen om økte eiendomspriser som ringvirkning av dette. Dette er virkninger
som ikke er med i nyttekostnadsanalysene på jernbanen. De kunne i så måte kunne vært
tatt med, eller også erstattet noe av trafikantnytten i nyttekostnadsanalysene.
Oppgaven konkluderer med at det er sannsynlig at man får en eiendomsprisøkning som
følge av storstilt jernbaneutbygging. Det presiseres at denne trolig ikke vil komme i
umiddelbar nærhet til stasjonen, men i kort avstand. Det er også klart at prisøkningen ikke
alene vil komme av jernbaneutbyggingen, men trolig gjennom ringvirkninger påvirket av
denne. Prognosene som utføres virker ikke til å være tydelig usannsynlige, og både
analyse av grafer og en matematisk modell benyttes i disse prognosene. Prognosene må
likevel sies å være «grove». Videre finner oppgaven, med en del antakelser, at
eiendomsprisøkning alene kunne stått for nesten hele utbyggingskostnaden på
Vestfoldbanen. Likevel er dette litt for vanskelig å kvantifisere disse på forhånd til at det
oppfattes som at kan benyttes direkte i nyttekostnadsanalysene. Nyttekostnadsanalysene
virker til å ha vanskelig for å kvantifisere flere av de positive effektene av
jernbaneutbygging. Det tolkes dit hen at beslutningstakerne tar til etterretning flere
positive effekter som ikke er kvantifiserbare. Dette fordi man velger å bygge prosjekter
med negativ samfunnsøkonomisk nytteverdi.