Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLædre, Ola
dc.contributor.advisorWondimu, Paulos A.
dc.contributor.authorLium, Marius E.
dc.date.accessioned2021-10-09T17:22:42Z
dc.date.available2021-10-09T17:22:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80598430:47638783
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788872
dc.description.abstractGjennom flere år har et stadig større vedlikeholdsetterslep bygget seg opp på norsk infrastruktur. I 2013 bevilget Nasjonal transportplan (NTP) ca. 60 mrd. 2017-kr til utbedring de neste fire årene. Dette er første gang på flere tiår vedlikeholdsetterslepet ble mindre, en trend NTP 2018-2029 ønsker å fortsette, og har deriblant bevilget 500 mill. kr til utbedring av prosjektet E16 Fagernes-Øylo. Statens Vegvesen ønsker å utnytte de bevilgede ressursene på en effektiv måte og har utviklet Valdresmodellen i den hensikt. Dette er en gjennomføringsmodell for å heve eksisterende vegstandard og består av fire hovedgrep; tidlig involvering av entreprenør, maksimal utnyttelse av eksisterende vegkapital, prioritere tiltak for økt trafikksikkerhet og bedre fremkommelighet over lange strekninger og bygge «tilfredsstillende standard». Innhenting av data er gjort ved hjelp av tre kvalitative metoder. En litteraturstudie ble gjort i forkant av skrivingen, men fortsatte også gjennom forskningsprosessen. Et casestudium av pilotprosjektet E16 Fagernes-Øylo med tilhørende semistrukturerte intervju og et dokumentstudie ble også gjennomført. Totalt ble 10 intervju med nøkkelpersoner fra byggherre, entreprenør, rådgiver og kommune. Videre ble funnene kodet etter problemstillinger og tema for analyse. I samarbeid med to studenter og to veiledere fra Chalmers tekniske universitet ble det også utført tre workshops for diskusjon av arbeidene med oppgaven, funn og konklusjoner. Valdresmodellen er delt i anskaffelses-, utviklings- og gjennomføringsfasen. I anskaffelsesfasen benyttes konkurransepreget dialog med prekvalifisering for tidlig involvering av entreprenør. Entreprenøren er tilknyttet en rådgiver etter eget valg og disse kontraheres av byggherren etter økonomisk mest fordelaktige tilbud. Det benyttes en to stegs modell nettopp for å kunne involvere entreprenøren tidlig. I utviklingsfasen inngår partene en totalentreprisekontrakt med samspill og egne bestemmelser for denne fasen, noe som er steg 1 i modellen. Det benyttes regningsarbeid, ellers kjent som en rådgiverkontrakt, for å kompensere entreprenøren. I prosjekteringen benyttes Target Value Design (TVD), åpen bok, ICE møter og målpris med deling av under- og overskudd. Entreprenøren har også en avgjørende rolle i utviklingen av reguleringsplanen. I gjennomføringsfasen går prosjektet over i steg 2 av to stegs modellen der totalentreprisekontrakten går over i en fast pris kompensasjon med sum lik den valgte målprisen. Her starter byggingen av prosjektet etter tradisjonelle metoder. Erfaringene ved bruk av modellen viser til bedre tilbud i kontraheringen, lavt konfliktnivå, høy tillit, bedre kostnadskontroll, bedre byggbarhet, færre endringer og verdiskaping mot et felles mål. På en annen side er det funnet at de positive sidene avhenger av riktig personell for å fungere i et samspill. Grunnet forhandlinger om risiko har det dannet seg gråsoner i kontrakten rundt ansvarsfordeling som potensielt kan føre til konflikt. Det oppstod også en interessekonflikt rundt detaljeringsgrad i prosjekteringen. For å forbedre modellen kommer det forslag om bedre avklaringer rundt den konkurransepregede dialogen og detaljeringsgrad av prosjektering, bedre gjennomgang av poster i målprisen, bruk av bonuser for motivasjon til delmål og sikring av nøkkelpersonell i prosjektet. Masteroppgaven har svart på tre problemstillinger: hvordan er Valdresmodellen benyttet på E16 Fagernes-Øylo?, hvilke erfaringer er gjort ved bruk av Valdresmodellen? og hvordan kan valdresmodellen forbedres?. Den består også av tre deler der 1) Masteroppgaven, 2) Konferanseartikkel og 3) Vedlegg. Konferanseartikkelen er sendt til ProjMAN – International Conference on Project MANagement i Braga, Portugal 2021.
dc.description.abstractFor several years the need for maintenance has grown in the Norwegian infrastructure. In 2013 the National Transport Plan (NTP) granted ca. 60 billion 2017-NOK for improvements the following four years. This became the first time in decades that the need for maintenance shrunk and is a trend the NTP 2018-2029 intends to follow. Within this plan, 500 mill. NOK is granted to the project E16 Fagernes-Øylo. The Norwegian Public Roads Administration (NPRA) wishes to utilize these resources effectively and developed the Valdres model as a reaction to that. This is a project delivery model intended to raise an existing road standard by four main tasks; 1) early contractor involvement, 2) maximal use of existing road capita, 3) prioritize measures for increased traffic safety and accessibility, and 4) building a "sufficient quality". The data gathering is done with three qualitative methods. A literature study is done at first and continued during the writing process—also a case study of the pilot project E16 Fagernes-Øylo involving semi-structured interviews and a document study. In total, ten interviews were carried out with key personnel from the client, contractor, consultant, and municipality. Later this data was coded according to the research questions and themes for analysis. In cooperation with two students and two supervisors from Chalmers technical university, three workshops were carried out to discuss the thesis, findings, and conclusions. The Valdres model is separated into the procurement-, design- and construction phase. In the procurement phase, a prequalification leading to a competitive dialogue is held to procure the contractor early. The contractor is attached to a consultant by their own choice and is procured on the grounds of the most economically advantageous tender. A two-stage model is used to involve the contractor in the early phase. In the design phase, the parties sign a Design-Build (DB) contract with partnering and separated terms for this phase, which is also the first step in the two-stage model. Cost reimbursement, also known as a consultant's contract, is used to reward the contractor. The design uses principles like Target Value Design (TVD), open book, ICE meetings, and target cost with painshare/gainshare. The contractor also has an important role in the zoning plan. In the construction phase, the project moves to step two, and the DB contract price is locked equal to the agreed target price from the design phase. The construction is carried out in the traditional way. Experiences with using the Valdres model show better tenders, low conflict levels, high trust levels, better cost control, better buildability, fewer changes, and value creation towards a common goal. On the other hand, these positive factors rely heavily on the personal relations between the involved parties. Further, the risk allocations from negotiation have formed grey areas in the contract, which can lead to conflict later. It is also seen a conflict of interest around the level of detail in the design. To improve the model, suggestions of better clarifications regarding this level of detail and the execution of the competitive dialogue are needed, better definitions of areas of responsibility, the use of bonuses as a motivational tool for milestones, and securing key personnel in the project. This master thesis have answered to three research questions: How is the Valdres model used on E16 Fagernes-Øylo?, What experiences are made using the Valdres model? and how can the Valdres model be improved? It also contains three parts were 1) Master thesis, 2) Conference paper, 3) Appendix. The conference paper is sent to ProjMAN – International Conference on Project MANagement in Braga, Portugal 2021.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleValdresmodellen: Fremgangsmåte, erfaringer og forbedringer i prosjektgjennomføring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel