Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.advisorRouhani, Majid
dc.contributor.authorHaagensen, Per Dahl
dc.date.accessioned2021-10-08T17:20:20Z
dc.date.available2021-10-08T17:20:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81705743:8714083
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788815
dc.description.abstractI det moderne samfunn har teknologien fått en enorm betydning for menneskers liv. Teknologien har også ført med seg nye fagdisipliner menneske må beherske. Dette har ført til at flere land i verden har innført programmering inn i deres nasjonale lærerplaner. I Norge har programmering blitt lagt til i kompetansemål i fag som matematikk, naturfag, kunst og håndverk og musikk. Denne nye inkluderingen i lærerplanen har ført til et sterkt behov for etterutdanning og kompetanseheving av lærer i programmering. Det vil på bakgrunn av denne være et behov for å forske på hvordan denne kompetansehevingen kan gjøres på den måten som resulterer best utbytte for lærerne. En mulig måte å gjennomføre kompetanseheving av lærer på, er å gjennomføre de internt i skolene og undersøke hvilke konsekvenser et internt organisert kompetansehevingskurs har for eksterne eller interne aktører som skal designe disse kompetansehevingskursene. Denne masteravhandlingen undersøker hvilke interne og eksterne elementer som påvirker kursdesignet til kompetansehevingskurs organisert internt i en skole. Forskningen er basert på et fleksibelt og kvalitativt design som har sett på elementene ved et internt organisert kompetansehevingskurs for lærere gjennom design, implementasjon og evaluering. Dette utgangspunktet danner grunnlaget for forskningsspørsmålet i denne studien: Hvilke interne og eksterne faktorer påvirker designprosessen av et internt organisert kompetansehevingskurs for lærere i programmering?. Forskningen ønsker å identifisere hvilke designvalg som kan øke læringsutbytte lærerne får av et slikt kurs. Funnene i studien blir sett i lys av tidligere forskning innenfor kompetanseheving av lærere, syv egenskaper til effektiv kompetanseheving og til slutt begrepet self-efficacy. Resultatene indikerer at det er mange aspekter å ta hensyn til under design av et slikt kurs. Resultatene indikerer også til at internt organiserte kompetansehevingskurs kan være et godt utgangspunkt for å drive effektiv og relevant kompetanseheving av lærere.
dc.description.abstractIn modern society, technology has gained enormous importance for human life. Technology has also brought with it new disciplines people must master. This has led to several countries introducing programming into their national curricula. In Norway, programming has been added to competence goals in subjects such as mathematics, science, arts and crafts, and music. This new inclusion in the curriculum has led to a need for continuing education and professional development of in-service teachers in programming. Based on this, there will be a need to research how to perform continuous education on in-service teachers. One possible way to increase the teachers' programming competence is to organize the professional development internally at the schools and investigate what consequences an internally organized professional development courses have for external or internal stakeholders who are designing these professional development courses. This master's thesis examines which internal and external elements influence the course design for professional development courses organized internally in a school. The research is based on a flexible and qualitative design investigating the elements of an internally organized professional development course for teachers through design, implementation, and evaluation. This starting point forms the basis for the research question in this study: What internal and external factors influence the design process of an internally organized competence development course for teachers in programming? Furthermore, the research wants to identify which design choices can increase teachers' learning outcome from such a course. The findings of the study are seen in the light of previous research on professional development, seven features of effective professional development by and finally, the term teacher self-efficacy. The results indicate that there are many aspects to consider when designing such a course. However, the results also indicate that internally organized competence development courses can be a good starting point for conducting effective and relevant professional development of teachers.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSupporting in-service teachers of programming in secondary schools
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel