Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid.
dc.contributor.authorLysø, Tonje.
dc.date.accessioned2021-10-07T17:24:38Z
dc.date.available2021-10-07T17:24:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76354251:15858928
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788540
dc.description.abstractI denne masteroppgaven blir et av Trondheims kollektivknutepunkter studert, nemlig Tillerterminalen. Den er lokalisert på Tiller omtrent 7,5 kilometer sør for Trondheim sentrum. Området er preget av spredt bebyggelse, kjøpesentre, hoteller, spisesteder og områder over bakken dedikert til gratis parkering. Tillerterminalen har midstilt plattform med et kollektivfelt på hver side, der busstrafikken går i motsatt retning av øvrig trafikk. Hensikten med kollektivknutepunktet er å gjøre omstigning for kollektivpassasjerer enkelt, effektivt og trafikksikkert. Ved Tillerterminalen passerer metrobusslinje 1 og fire andre matebusslinjer utenom rushtid. Det har vært viktig for Trondheim kommune å tilrettelegge et høykvalitets kollektivtilbud som er konkurransedyktig med bil for å nå nullvekstmålet, og begrense klimagassutslipp, støy og støv. På den måten kan Tiller bli et attraktivt område med høy bokvalitet for innbyggerne. Gjennom arbeidet ønsker jeg å finne ut hvordan Tillerterminalen oppleves av de som bruker den, om det er mulig å lage en realistisk mikrosimuleringsmodell for studieområdet i 2021 og hvilken innvirkning tilrettelegging av Tillerterminalen har på trafikk i området. Studieområdet i denne masteroppgaven er begrenset til området rundt Tillerterminalen og ni omkringliggende kryss. Størrelsen på studieområdet er 0,19 kvadratkilometer. Datainnsamlingen består av kvalitative og kvantitative data fra litteratursøk, videoregistreringer, en spørreundersøkelse og passasjerdata fra AtB. I spørreundersøkelsen ønsker jeg å kartlegge respondentenes holdninger til kollektivtransport i Trondheim og Tillerterminalen. Videoregistreringene benyttes for å samle inn data for kollektivtransport ved holdeplassen og kryssene innenfor studieområdet. Dataene for av- og påstigende kollektivtrafikanter blir så sammenlignet med passasjerdata fra AtB for Tillerterminalen. De innsamlede dataene benyttes deretter i mikrosimuleringsmodellen. Simuleringsprogrammet som blir brukt heter Aimsun Next 20.0.2. Det modelleres tre scenarioer: dagens situasjon i 2021 og to scenarioer med trafikkvekst som representerer 2030 og 2050. Som følge av spørreundersøkelsen svarte mange respondenter at de opplever den nye ruteomleggingen i Trondheim som inkluderer bussbytter på en rekke turer som tungvint, og de ønsker flere synkroniserte linjer. I tillegg går bussene i henhold til rutetabellen saktere enn før. Rundt en tredjedel av respondentene opplever området rundt Tillerterminalen som lite trafikksikkert. Mikrosimuleringen viste at bygging av Tillerterminalen fører til god fremkommelighet for buss akkurat ved kollektivknutepunktet, men ettersom kollektivprioriteringen kun finnes der vil busser likevel bli forsinket i andre deler av nettverket. Øvrige motorkjøretøy opplever størst forsinkelse, ettersom de har fått redusert kapasitet i vegnettverket. Tillerterminalen er et høykvalitets kollektivtilbud med en rekke servicefunksjoner som leskur, egen plattform for ventende kollektivtrafikanter, sanntidsskjerm, informasjonstavle, sittebenker m.m. Utformingen av holdeplassen er den første av sitt slag i Trondheim kommune, og det er derfor viktig å observere både trafikale effekter som følge av løsningen og befolkningens holdninger til kollektivprioriteringen. Denne masteroppgaven bidrar til erfaringer som kan være overførbare til andre byer og tettsteder ved planlegging av kollektivtilbud.
dc.description.abstractIn this master’s thesis one of Trondheim’s public transport hubs is studied, named Tillerterminalen. It is located on Tiller approximately 7,5 kilometers south of Trondheim city center. The area is characterized by open settlement, shopping malls, hotels, restaurants, and areas overground dedicated to free parking. Tillerterminalen is designed as a median stop with left-side boarding. It has also a public transport lane on each side, where bus traffic goes in the opposite direction of other traffic. The purpose of the public transport hub is to make transfers between public transport lines for passengers easy, efficient and traffic safe. Metro bus line 1 and four feeder bus lines pass Tillerterminalen outside of rush hour. It has been important for Trondheim municipality to facilitate a high-quality public transport service that is competitive to cars. This is necessary to achieve the zero-growth target, and limit greenhouse gas emissions, noise and dust in the city. Establishing the hub is the first step in making Tiller become an attractive area with high living qualities for its inhabitants. Through this master’s thesis, I want to find out how Tillerterminalen is experienced by those who use it, whether it is possible to create a realistic micro-simulation model for the study area in 2021 and what impact the facilitation of Tillerterminalen has on traffic in the area. The study area is limited to Tillerterminalen and nine intersections close by it. The size of the study area is 0,19 square kilometers. The data collection consists of qualitative and quantitative data from literature searches, video registrations, a survey and passenger data from AtB. In the survey, I want to map the respondents’ attitudes to public transport in Trondheim and Tillerterminalen. The video registrations are used to collect data for the public transport hub and the intersections within the study area. The data for boarding and alighting public transport passengers are then compared with passenger data from AtB for Tillerterminalen. The collected data are then used in the microsimulation model. The simulation program is called Aimsun Next 20.0.2. Three scenarios are modeled: the current situation in 2021 and two scenarios with traffic growth representing 2030 and 2050. As a result of the survey, many respondents answered that they experience the new public transport route plan in Trondheim as cumbersome, because transfers are included on many trips. They think maybe it could have been easier to cope with if the lines were synchronized. In addition, the buses run slower than before according to the timetable. About a third of the respondents experience the area around Tillerterminalen as not traffic safe. The micro-simulation showed that Tillerterminalen leads to good accessibility for buses at the public transport hub, but since the public transport prioritization is only found there, buses will still be delayed in other parts of the network. Other motor vehicles experience the greatest delay, since the road capacity in the network is reduced. Tillerterminalen is a high-quality public transport stop with several service functions such as shelters, a separate platform for waiting public transport passengers, real-time screens, information boards, benches and more. The design of the stop is the first of its kind in Trondheim municipality, and it is therefore important to observe traffic effects and the population’s attitudes to the public transport prioritization. This master’s thesis contributes to experiences that can be transferred to other cities when planning public transport.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt høykvalitets kollektivtilbud. En studie av Tillerterminalen i Trondheim
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel