Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAntonsen, Stian
dc.contributor.authorHofstad, Anna Aanestad
dc.contributor.authorTrønsdal, Marte
dc.date.accessioned2021-10-05T17:20:05Z
dc.date.available2021-10-05T17:20:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85322208:85323761
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787841
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke et sentralisert kontrollrom som styrer to ulike innretninger. Fra kontrollrommet skal det styres en delvis ubemanna olje- og gassinnretning og offshore havvindturbiner. Disse havvindturbinene har som formål å forsyne to plattformer med fornybar energi. Dette blir gjort for å dekke behovet for ren energi, et viktig tiltak for å få ned klimagassutslippene på grunn av olje- og gassproduksjon. I oppgaven skal følgende problemstilling besvares: Hvilke sikkerhetsmessige utfordringer oppstår når man skal styre både petroleumsinnretninger og havvindturbiner fra et kontrollrom? For å besvare problemstillingen har det blitt gjort en casestudie. Empirien er hentet inn ved bruk av intervjuer med nøkkelpersoner innen olje- og gassnæringen, sikkerhetsmyndighet og akademia. 12 informanter ble intervjuet, og det ble holdt semi-strukturerte intervju der det var rom for informanten til å greie ut om sitt ekspertiseområde innenfor prosjektet. Det ble også presentert teoretiske perspektiver som ansees som relevante for å kunne svare på problemstillingen. Tema som blir tatt opp er Resilience Engineering, Human Factors og Crew Resource Management. Resultatet i oppgaven baserer seg på intervjuene, og funnene som ble gjort ble videre analysert og diskutert i lys av de teoretiske perspektivene. I diskusjonen ble interessante funn fra resultatet diskutert. Dette gjelder blant annet organisering, ansvar og menneskelige faktorer. Mennesket er en stor del av dette systemet, og det blir viktig å undersøke om det finnes noen sikkerhetsutfordringer knyttet til de menneskelige faktorene. Mennesket har egenskapen til å kunne oppdage og avverge en uønsket situasjon, og har derfor en helt sentral funksjon i dette systemet. Et tema som er gjennomgående i resultatene er usikkerheten omkring ansvar og ansvarsfordeling. Dette gjelder ansvar ovenfor beredskap, regelverk, planlegging, styring, overvåkning og avgjørelser. God kommunikasjon og godt samarbeid mellom de store aktørene og innretningene er viktig for å skape tydelige ansvarsområder. Caset innebærer kombinasjonen av flere innretninger med ulik teknologi og det bringer med seg en større kompleksitet. De omtalte innretningene skal styres fra samme kontrollrom på land, og dette skaper et system som er både teknisk og organisatorisk komplekst. Fra analysen ble det kartlagt fire hovedfunn som regnes som de største problemområdene i dette caset. Disse problemområdene er: 1. Eventuelle samtidige hendelser på begge installasjonene kan føre til uventede topper i arbeidsbelastning. 2. Graden av kompleksiteten i systemet er så høy at det kan innebære utfordringer for situasjonsforståelsen til operatørene. 3. Sårbar kompetanse fører til en stor avhengighet av operatørene. 4. Manglende kompetanse blant operatørselskap og sikkerhetsmyndighet innen havvind. I konklusjonen ble disse fire problemområdene forklart, og det ble foreslått mulige løsninger. I tillegg ble lagt frem forslag for videre arbeid til petroleumsnæringen og forskningsfeltet.
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis is to investigate a centralized control room that controls two different facilities. A partially unmanned oil and gas facility and offshore wind turbines shall be controlled from the control room. These offshore wind turbines aim to supply two platforms with renewable energy. This is done to cover the need for clean energy, an important measure to reduce greenhouse gas emissions, due to oil and gas production. The following problem statement was addressed: What safety challenges arise when controlling both petroleum facilities and offshore wind turbines from a control room? To address the problem statement, and achieve the objective, a case study was conducted. The empirical data was obtained through interviews with key personnel in the oil and gas industry, the safety authority and academia. 12 informants were interviewed in a semi-structured interview, and given the opportunity to elaborate in their field of expertise. Theoretical perspectives that are considered relevant were presented in order to thoroughly answer the problem statement. The topics covered were Resilience Engineering, Human Factors and Crew Resource Management. The results are based on the interviews, and the findings that were made were further analyzed and discussed in consideration of the theoretical perspectives. In the discussion, interesting findings from the result were elaborated. This applies to areas such as organization, responsibility and human factors. Humans have the ability to detect and avert unwanted occurrences, and therefore holds a very central function in this system. As a result, it becomes important to investigate whether there are any security challenges related to human factors. A theme that is pervasive in the results is the uncertainty surrounding responsibility and division of responsibilities. This applies to emergency preparedness, regulations, planning, management, monitoring and decisions. Clear communication and cooperation between the major players and the facilities are important for creating defined areas of responsibility. The case involves the combination of several facilities with different technology which leads to more complexity. The facilities in question will be controlled from the same land-based control room, and this creates a system that is both technically and organizationally complex. From the analysis, four findings were highlighted that are considered to be the main problem areas in this case. These problem areas are: 1. Simultaneous events on both facilities can lead to unexpected peaks in workload. 2. The complexity in the system reaches a degree that it poses challenges for the operators' situation awareness. 3. Rare competence leads to a large dependence on the operators. 4. Inadequate competence among operating companies and safety authorities within offshore wind. In the conclusion, these four problem areas were explained, and possible solutions were suggested. In addition, proposals for further work for the petroleum industry and the research field were submitted.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKontroll i hybride systemer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel