Stakeholders of Educational Technology Startups
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2787832Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne artikkelen forskes det på stakeholders av utdanningsteknologi oppstarter. Mer spesifikt er forskningsspørsmålet som følger: Hvem er stakeholdersene av utdaningsteknologi startups, og hvordan er disse stakeholderene involvert i produktutviklingen?Multi case-studien gjennomført i denne artikkelen inkluderer fem opplæringsteknologiske startups basert i Norge. Resultatene av studien har ført til akkumulert identifikasjon av 21 unike interessentgrupper. Følgende liste over interessenter er identifisert: lærere, studenter, skoleadministrasjonen, ansatte, statsenhet for personvern, foreldre, konkurrenter, forlag, teknologipartnere, vitenskapssentre, institusjoner for myk finansiering, investorer, ideelle organisasjoner og for profittorganisasjoner, sommer praktikanter, tekniske konsulenter, offentlige utdanningsenheter, akseleratorprogrammer og oppstartsnettverk, eksterne innholdsprodusenter, studentassistenter, teknologileverandører, venner og familie.Konklusjonen er at flere av disse stakeholderene, spesielt lærere og studenter, er involvert i produktutviklingen via flere tilbakemeldingsprosesser. Disse tilbakemeldingsprosessene består av brukertesting, intervjuer, spørreskjema og digital datainnsamling. Denne tilbakemeldingen fra stakeholders blir vanligvis vurdert sammen med visjonen for oppstarten, for å utvikle funksjoner i startupens produkt. This paper researches stakeholders of educational technology startups. More specifically the research question posed is as follows: Who are the stakeholders of educational technology startups, and how are these stakeholders involved in the product development?The multi case study conducted in this paper includes five educational technology startups based in Norway. The results of the study have led to the accumulative identification of 21 unique stakeholder groups. The following list of stakeholders have been identified: teachers, students, the school administration, employees, government privacy protection entities, parents, competitors, publishing houses, technology partners, science centers, soft funding institutions, investor, nonprofit and for profit organizations, summer interns, technical consultants, government educational entities, accelerator programs and startup network, external content producers, student assistants, technology suppliers, friends and family.The conclusion is that several of these stakeholders, especially teachers and students, are involved in the product development via multiple feedback processes. These feedback processes consist of usertesting, interviews, questionnaires, and user data collection. This feedback from the stakeholders are usually considered together with the vision of the startup, to create features in the final product.