Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHafner, Armin
dc.contributor.advisorTolstorebrov, Ignat
dc.contributor.authorSemaev, Pavel
dc.date.accessioned2021-10-03T16:22:41Z
dc.date.available2021-10-03T16:22:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80323407:46773208
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787181
dc.description.abstractReduksjon i klimagassutslipp fra fiskesektoren er en innsats som krever forskning og utvikling av nyskapende teknologi. Denne masteroppgaven er en del av CoolFish prosjektet, ledet av SINTEF Ocean i samarbeid med flere forsknings- og industripartnere. Prosjektets mål er å utvikle miljøvennlige systemer for kjøling, frysing og oppvarming om bord på fiskefartøy. Denne oppgaven beskriver arkitekturen og ytelsen til en prototype industriell CO2 transkritisk system for nedkjølt sjøvann (RSW). Systemet som blir presentert er utviklet av NTNU for å implementeres ved MMC First Process. CO2 anlegget vil dekke kjølebehov for klimaanlegg (AC), RSW og frysing ombord ved lave temperaturer (LT). Fem simuleringsmodeller for CO2 systemet ble utviklet ved hjelp av ''Engineering Equation Solver'' (EES) og Dymola/Modelica for optimalisering av systemytelse, energieffektivitet og anvendelighet for fremtidige installasjoner. • CASE 1: Enkel struping med et fordamping temperaturnivå på -5 °C (RSW). • CASE 2: Dobbel struping med parallel kompressor. To fordamping temperaturnivå på +5 °C (AC) og -5 °C (RSW). • CASE 3: Trippel struping med parallel kompresjon. Tre fordamping temperaturnivå på AC,RSW og lav temperature (-25 °C) fryselager. • CASE 4: Lignende som i CASE 2 med bruk av en ejektor. To fordamping temperaturnivå (AC, RSW). • CASE 4: Lignende som i CASE 3 med bruk av en ejektor. To fordamping temperaturnivå (AC, LT). Optimal høyttrykk, trykk i mellomtrykksmottakeren, virkningsgrad til interne varmevekslere og virkningsgrad til ejektorene ble grundig undersøkt for å optimalisere de nevnt modellene. Resultatene viser at COP (virkninsgrad) for det transkritiske CO2 systemet varierer med høyttrykket; maksimalt COP oppstår ved et optimalt høyttrykk avhengig av ut løpstemperaturen til gasskjøleren. Basert på syklusevalueringen blir det utviklet korrelasjoner for hvert spesifisert simuleringsmodell. Videre, presenteres de dynamiske simuleringsmodeller av CO2 enheten. Simulasjonene ble testet under realistiske driftsforhold, med fokus på nedkjøling og ''vedlikeholdsperioden''. Resultatene indikerer at lengden på vedlikeholdsperioden påvirker den generelle systemytelsen. Under vedlikehold er belastingen lav på grunn av infiltrasjonstap. Selv om lengden av vedlikeholsperioden varierer, kan det hevdes at den er den lengste driftsperioden for fartøy som går langt ut i sjøen. Riktig systemkontroll er viktig for å sikre best mulig COP ved denne perioden og for å sikre lavt strømforbruk i systemet. Dette resulterer i lavere drivstoffbruk om bord [7% - 12%]. Videre viser resultatene en økning i ytelse ved bruk av ejektor (CASE 4), spesielt ved høyere omgivelsetemperaturer. Ejektor løsningen gir en stabil kjølekapasitet ved RSW, samtidig som det oppnås en forsvarlig COP. Resultatene peker også på at riktig kontroll av kjølesystemet skal sikre effektiv kjøling ombord på fiskefartøy i varmere klima. Et eksempel på slik kontrollevaluering er innflytelsen av virkningsgraden av interne varmevekslere (IHX) på systemytelsen. Basert på beregningene utført ved hjelp av EES, observeres fordelene med IHX på systemets COP og kjøleeffekt på RSW bare ved høyere omgivelsetemperaturer. Derfor anbefales det å omgå interne varmevekslere ved sjøvansstemperaturer lavere enn 30 °C.
dc.description.abstractReduction in greenhouse gas emissions from the fishing sector is an effort that requires the development of innovative new technology, and that requires research. This master thesis is a part of the CoolFish project, led by SINTEF Ocean, with multiple research and industrial partners. The project aims to develop environmentally friendly systems for cooling, freezing, and heating onboard fishing vessels. This thesis describes the architecture and performance of a prototype industrial CO2 transcritical system for refrigerated seawater (RSW). The design presented was developed by NTNU to be implemented at MMC First Process. The CO2 system will cover cooling demands in air conditioning (AC), RSW and low-temperature freezing. Five simulation models for the CO2 system were developed using Engineering Equation Solver (EES) and Dymola/Modelica for optimization regarding system performance, energy efficiency, and applicability for future installations: • CASE 1: Single throttling. One evaporating temperature level at -5 °C (Refrigerated sea water temperature production). • CASE 2: Double throttling with auxiliary compressor configuration. Two evaporating temperature levels at -5 °C (RSW) and 5 °C (AC). • CASE 3: Triple throttling with parallel compression. Three evaporating temperature levels at AC, RSW and low temperature frozen storage (LT) at -25 °C. • CASE 4: Similar as in CASE 2 with the utilization of a high-pressure ejector. Two evaporating temperature levels at AC and RSW. • CASE 5: Similar to CASE 2 with the utilization of a high-pressure ejector. Two evaporating temperature levels at RSW and LT. Optimal high pressure, pressure in the intermediate pressure receiver, the effectiveness of internal heat exchangers and effectiveness of ejectors were thoroughly investigated to optimize the specified cases. The research shows that the COP of the transcritical CO2 system varies with the pressure in the gas cooler; a maximum COP occurs at an optimal discharge pressure depending on the outlet temperature from the gas cooler. Based on the cycle evaluation, correlations of the optimal discharge pressure are obtained for each specified case. Further, dynamic models of the CO2 unit are presented. The simulations were done with respect to realistic operating conditions, focusing on the chilling and the temperature maintenance period. The results indicate that the length of the maintenance predominantly affects the overall system performance. During maintenance, the loads are low and primarily occurs due to transmission losses. While the length of the maintenance period varies, it can be argued to be the most prolonged operational period for fishing vessels going far to the sea. Therefore correct system control, ensuring the best possible COP at maintenance is essential to ensure low system power consumption, hence lowering the fuel consumption onboard in the range of [7% - 12%]. Further, the results show a high-performance increase utilizing a high-pressure ejector (CASE 4), especially at higher ambient temperatures. The ejector solution provides stable refrigeration capacity at 440 kW at RSW whilst achieving a COP in the range of [3,0 - 3,5]. The proper control of the refrigeration system should ensure efficient cooling onboard fishing vessels in warmer climates. One example of such control evaluation is the influence of internal heat exchangers (IHX) on system performance. Based on calculations performed by EES, the benefits of IHX on system COP and cooling at RSW is observed only at higher ambient temperatures (above 30 °C). Therefore, it is advised to bypass internal heat exchangers at seawater temperatures lower than 30 °C.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEnergy efficient CO2 refrigeration units for fishing vessels
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel