Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRye, Ståle Angen
dc.contributor.authorJørgensen, Ida Glørstad
dc.date.accessioned2021-09-30T16:25:50Z
dc.date.available2021-09-30T16:25:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80628101:51423719
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2786777
dc.description.abstractDette masterprosjektet skal kunne gi innblikk i kunnskaper og kompetansers betydning i styrkingen av rural innovasjonsevne. Studiet er knyttet opp mot TeRRItoria-prosjektet som undersøker potensielle koblinger mellom utdanningsinstitusjoner i kunnskapssentrum og distriktspolitiske virkemidler, som tilsvar til et behov for å øke kompetansebeholdningen i distriktene. Problemstillingen skal derfor vise til på hvilken måte kunnskapsmobilitet og kompetansemobilisering vil kunne bidra til å styrke den rurale innovasjonsevnen utenfor kunnskapssentrum. Masterprosjektet tar i bruk kvalitativ metode i form av casestudie av fenomener tilknyttet Fjelltrainee-ordningen i det som omtales som Fjellregionen. Det benyttes semistrukturerte dybdeintervjuer av tidligere trainees for å gi innsikt i hvordan forholdene oppleves fra et arbeidstakerperspektiv. Dette er gjort med hensyn til å kunne gi retning til videre forskning og tilnærminger hos TeRRItoria-prosjektet. Empirien analyseres og diskuteres i lys av litteratur tilknyttet fire overordnede perspektiver; et geografisk perspektiv – som viser til romlige stedsforståelser og urbaniseringstendenser. Et organisasjonsteoretisk perspektiv – som viser til begrepene mobilitet, mobilisering og motivasjon. Et kunnskapsteoretisk perspektiv – som viser til begrepene læring, kunnskap og kompetanse. Og et innovasjonsteoretisk perspektiv – som viser til forhold knyttet til innovasjon og nettverk. Funnene i dette masterprosjektet henviser til en sammenheng mellom rural innovasjonsevne og kunnskapsmobilitet og kompetansemobilisering. Empirien viser i så måte at disse kobles til mobilitets- og mobiliseringshindringer, og at imøtekommelsen av disse derav vil kunne være av betydning for å styrke den rurale innovasjonsevnen. Det anbefales derfor videre undersøkelser av koblingene mellom mobilitets- og mobiliseringshindringer og kunnskapsarbeidere gjennom å utvikle koblinger mellom utdanningsinstitusjoner i Trondheim og trainee-ordningen, Fjelltrainee.
dc.description.abstractThis masterproject is aimed at giving insight into the conseptions of knowledge and competence significance as towards the innovational skill of rural areas. The study is linked to the TeRRItoria-project, that is aiming to examine the potential linkages between knowledgeinstitutions in, what is refered to as the knowledge-center of the region, and (distriktspolitiske virkemidler). This linkage hence understood a counterpart to the need to increase the competence in the district. The thesis will therefore examice as to in which way knowledgemobility and competencemobilization may contribute as to strengthen the rural innovational skill outside of the knowledge-center. The thesis uses a qualitatice method, through a casestudy of fenomenons associated with the Fjelltrainee-program in the geographical area called Fjellregionen. To illustrate and how the relationship between knowledge, competanse and innovation is experienced and understood, the method further uses semistructural in-depth interviews, as to give insight into the fenomenons from a worker-perspective. These evaluations are done on the notion of giving further direction to the recearch and approaches of the TeRRItoria-project. The empirical data is analyzed and discussed throughout four main perspectives; a geographical perspective – which refers to spatial places and understandings of urbanization. A perspective of the theories related to organizations – which refers to the concepts of mobility, mobilization and motivation. A knowledge-based perspective – which refers to learning, knowledge and competence. And a innovation-perspective – that referes to matters related to the terms innovation and networks. The findings generated in this thesis paints a picture of a correlation between rural innovational skill and the terms knowledgemobility and competence-mobilization. The empirical data thus points at a further correlation to knowledge- and competence barriers. The accomodation of these barriers may hence show significance as to the rural innovational skill. Recomodations are thus made to the TeRRItoria-project as to further look into likages between mobility- and mobilizational barriers and knowledgeworkers, and couplings between educational institutions and the trainee-program, Fjelltrainee.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStyrket rural innovasjonsevne gjennom kunnskapsmobilitet og kompetansemobilisering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel