Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse Skogvold
dc.contributor.authorMeldal, Mirjam
dc.date.accessioned2021-09-28T18:49:03Z
dc.date.available2021-09-28T18:49:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:56215739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785814
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har jeg gjort et litteraturstudie hvor jeg har fokusert på hvordan det å ansette flere miljøterapeuter i den norske skolen vil komme elevene til gode og bidra til å bygge et godt og trygt skolemiljø. Med utgangspunkt i dette temaet har jeg valgt følgende problemstilling: Hvordan kan miljøterapeuten i skolen være med å bidra til at elevene får et trygt og godt skolemiljø, og hvordan legge til rette for et slikt tverrfaglig samarbeid? Det økende behovet for fokus på mental helse i skolen har gitt lærerne et mye større ansvarsområde som strekker seg langt utover den tradisjonelle lærerrollen. Ved å ha flere miljøterapeuter tilstede på skolen, som jobber sammen med lærerne og de andre profesjonene, kan mulighetene til å klare å se hele barnet og følge opp på en mer helhetlig måte økes. Mange barn i skolen i dag har behov for ekstra hjelp til å mestre både faglige krav og sosial kompetanse. For å kunne møte de mange komplekse behovene i skolen i dag, er det behov for et godt og fungerende tverrfaglig samarbeid, både mellom de ulike profesjonene innad i skolen og med eksterne instanser. For at et godt samarbeid som kommer eleven til gode skal finne sted, er det flere faktorer som må være på plass. Forskning viser at dette ikke er alltid like lett å oppnå, også når det kommer til samarbeidet mellom lærer og miljøterapeut.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis I have done a literature study focusing on how employing more social workers in Norwegian primary schools will benefit the children, and how it will contribute to building a good and safe school environment, both in the physical and mental field. Based on this topic, I have chosen to formulate the question: How can the social worker in school play an important part in securing a good and safe school environment for the children, and how to facilitate good interdisciplinary collaboration? The increasing need of focus on mental health in our schools has given teachers a much bigger area of responsibility, stretching far beyond the traditional teacher role. Having more social workers present in the school, working alongside with the teachers and the rest of the school staff, could lead to a better chance of managing to see every child as a whole and to follow up in a more holistic way. Many kids in today's school have a need of extra help to master both educational requirements and social competence. To be able to meet the many needs of the children in schools today, many of them complex and in the field of mental health, there is a great need of a good and well-functioning collaboration between the staff in school, as well as with institutions outside of the school. In order for a good collaboration to take place, that will benefit the children, there are several factors that need to be in place. Research shows that this is not always easy to achieve, also when it comes to collaboration between teachers and the social worker.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan miljøterapeuten i skolen være med å bidra til at elevene får et trygt og godt skolemiljø, og hvordan legge til rette for et slikt tverrfaglig samarbeid?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel