Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangsrud, Elizabeth
dc.contributor.authorKaralic, Mina
dc.date.accessioned2021-09-28T18:48:40Z
dc.date.available2021-09-28T18:48:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:34517423
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785799
dc.description.abstractTvang er alltid et relevant tema når det gjelder sosialfaglig arbeid. I denne oppgaven har jeg valgt å utforske nettopp dette. Tvang kan være vanskelig å definere da mye av det handler om skjønn. Det finnes blant annet lover og forskrifter som skal regulerer tvangsbruken men siden dette er arbeid med mennesker og gjerne akutte situasjoner blir skjønn en del av beslutningen. Fokuset i denne oppgaven er ungdom og institusjoner. Problemstillingen som undersøkes er «hvordan påvirkes ungdom som bor i institusjoner av tvangsbruk?». Det er brukt ulik litteratur og forskningsrapporter fra sentrale forfattere for å besvare dette spørsmålet. Det er blant annet brukt teori om traumebasert omsorg for å belyse dette temaet i tillegg til kunnskap om miljøterapi i institusjoner og hvordan sosialarbeidere blir sett på som rettsanvendere. Funnene som blir fremhevet i denne oppgaven er at relasjonen mellom ungdom og ansatte kan påvirkes negativt. Dette henger gjerne sammen med hvordan relasjonen var før handlingen og hvordan man håndterer saken i etterkant av tvangsbruken. I tillegg viser kildene som er brukt at tvang kan fører til negativ læring for ungdommene. Dette kan igjen videreføres til eget liv fordi de lærer at dette er «greit». Andre påvirkninger som er nevnt er at ungdom kan sitte igjen med en følelse av avmakt og nedverdigelse og skape nye dårlige erfaringer som lagres og derfor kan påvirke negativt ved senere anledninger.
dc.description.abstractThe use of force is always a relevant topic in social work. In this assignment I have chosen to explore exactly this. Coercion can be difficult to define because its linked to peoples own assessments. There are laws and regulations that exists with the purpose of regulating the use of force, but since this is work that is done by people for people a personal assessment will always be in place. This work can also happen abruptly which add another factor. The topic in this assignment is adolescences and institutions and “How does adolescences who live in institutions get affected by the use of force” is the topic question. Different literature and research from relevant authors is used to answer this question. This contains knowledge about trauma, environmental therapy and how social workers job is to apply the law to their actions. The findings highlighted is that the relationship between employees and the adolescences who live in the institution can be affected negatively. This is linked to how the relationship was before the use of force and how it is handled after the occurrence. In addition to this sources say that coercion can lead to negative learning for the youth involved. By learning that this is “okay” youngsters may apply these sorts of action into their own life. Other things that can occur is a degrading feeling, impotence and a set of new bad experiences. These experiences can be stored and affect the adolescences later in life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av tvang i barnevernsinstitusjoner. Hvordan påvirkes ungdom som bor i barnevernsinstitusjoner av tvangsbruk?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel