Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHorneman, Kristin
dc.contributor.authorBjaanes, Morten
dc.date.accessioned2021-09-28T18:48:16Z
dc.date.available2021-09-28T18:48:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:35591791
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785776
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg temaet miljøterapi. I denne oppgaven definerer jeg miljøterapi som en gjennomtenkt og systematisk tilrettelegging av miljøets sosiale, psykologiske og fysiske/materielle betingelser for grupper og individer sine behov og situasjoner. Målet med miljøterapeutisk arbeid vil være å fremme enkeltindividets muligheter for mestring, læring og personlig ansvar. Det vil bli drøftet hvordan man kan bruke digitale virkemidler som et verktøy i miljøterapeutisk arbeid med ungdom. Grunnlaget for valg av tema og problemstillingen er at dette er et dagsaktuelt tema under koronasituasjonen både i Norge og ellers i verden. Gjennom media har det kommet fram at ungdommer ikke får hatt like mye sosial omgang med venner som før, og flere lider psykisk som følge av dette. Flere finner glede gjennom dataspill og kommunikasjon med venner over internett. Denne oppgaven retter seg spesifikt mot hvordan fagfolk på institusjoner kan benytte seg av de digitale virkemidlene for å aktivisere og sosialisere ungdommer hos dem. Teorier om det intersubjektive møtet, mestring, primær- og sekundærsosialisering, det sosiokulturelle og akkulturasjon vil bli belyst. Gjennom drøftingen vil det bli en kronologisk gjennomgang av et selvopplevd kasus fra min praksis på en akuttinstitusjon. Underveis i gjennomgangen vil jeg stoppe opp og drøfte hvordan de forskjellige teoriene ble tatt i bruk og hvilke resultater de ga. Til slutt vil det bli sett på om dette kan ha videreføring til andre deler av ungdommen sin hverdag.
dc.description.abstractThis thesis will address the topic of environmental therapy. In this thesis, I define environmental therapy as a thoughtful and systematic adaptation of the environment's social, psychological and physical/material conditions for groups and individuals' needs and situations. The goal of environmental therapeutic work will be to promote the individual's opportunities for mastery, learning and personal responsibility. It will discuss how to use digital tools as an aid in environmental therapeutic work with youths. The basis for the choice of topic and the problem is that this is a current topic during the corona situation both in Norway and elsewhere in the world. Through media we have seen that young people are not allowed to have as much social contact with friends as before, and many suffers mentally as a result. More people find joy through computer games and communication with friends over the internet. This thesis focuses specifically on how professionals in institutions can use the digital tools to activate and socialize young people with them. Theories about the intersubjective encounter, mastery, primary and secondary socialization, the sociocultural and acculturation will be elucidated. Throughout the discussion, there will be a chronological review of a self-perceived case from my practice at an emergency institution. During the review, I will stop and discuss how the different theories were applied and what results were achieved from this. Finally, I will say whether this can have a continuation to other situations in the youth's everyday life.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMiljøterapi Hvordan bruke digitale virkemidler som et verktøy i miljøterapeutisk arbeid med ungdom
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel