Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLien, Nadine Hvesser
dc.contributor.authorGammelsæter, Tonje
dc.date.accessioned2021-09-28T18:48:16Z
dc.date.available2021-09-28T18:48:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:35574161
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785775
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne bacheloroppgaven er traumebevisst omsorg i arbeid med utviklingstraumatisert ungdom. Dette er et tema jeg anser for å være svært relevant i barnevernsfaglig arbeid, fordi barnevernspedagoger i sitt arbeid møter mange barn og unge som har opplevd traumatiske hendelser i barndommen. Kunnskap om utviklingstraumer og traumebevisst omsorg er nyttig for å forstå hvorfor de handler som de gjør, og for å få en pekepinn på hvordan man kan møte disse ungdommene på best mulig måte. Jeg har med bruk av relevant faglitteratur besvart problemstillingen: Hvordan kan traumebevisst omsorg bidra til endring hos utviklingstraumatisert ungdom? For å besvare problemstillingen har jeg tatt utgangspunkt i de tre grunnpilarene i traumebevisst omsorg: trygghet, relasjon og følelsesregulering. I arbeidet med oppgaven har jeg funnet at det er vanskelig å definere hva endring egentlig er, og når vi kan si at vi har oppnådd endring. De viktigste funnene jeg har gjort meg er at for å møte ungdommene på en hensiktsmessig måte i arbeidet med de tre grunnpilarene, bør man ha en forståelse av at ungdommen har det vanskelig, og ikke er vanskelig. Jeg har funnet at man i møte med utfordrende atferd hos unge må la være å handle som hjernen nesten automatisk ber oss om å gjøre. Videre har jeg sett på at det kan være utfordrende å vite om atferdsvansker bunner i utviklingstraumer eller ikke. Allikevel er det viktigste jeg vil ta med meg fra arbeidet med denne oppgaven at i arbeid med utviklingstraumatisert ungdom må man tåle å stå i kaos og avvisninger uten å avvise eller gi opp ungdommen. Igjen, igjen, igjen, igjen ...
dc.description.abstractThe theme for this bachelor thesis is trauma-informed care in work with development-traumatized adolescents. This is a topic I consider to be very relevant in child welfare work, because child welfare educators in their work meet many children and adolescents who have experienced traumatic events in their childhood. Knowledge of developmental trauma and trauma-informed care is useful for understanding why they act as they do, and for gaining a clue as to how to meet these adolescents in the best possible way. Using relevant professional literature, I have answered the question: How can trauma-informed care contribute to change in development-traumatized adolescents? To answer the question, I have focused on the three pillars of trauma-informed care: safety, connections and managing emotions. While working on the thesis, I have found that it is difficult to define what change really is, and when we can say we have achieved change. The most important findings I have made are that in order to meet the adolescents in the best way in the work with the three pillars, one should have an understanding that the adolescents are having a difficult time, they are not difficult. I have found that when facing challenging behavior in adolescents, one must refrain from acting as the brain almost automatically tells us to do. Furthermore, I have seen that it can be difficult to know whether the challenging behaviour are rooted in developmental trauma or not. Nevertheless, the most important thing I will take with me from the work on this thesis is that in working with development-traumatized adolescents, one must endure standing in chaos and rejections without rejecting or giving up the young people. Again, again, again and again ...
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTraumebevisst omsorg i arbeid med utviklingstraumatisert ungdom
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel