Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKojan, Bente Heggem
dc.contributor.authorNordby, Sigrid Emilie
dc.date.accessioned2021-09-28T18:48:14Z
dc.date.available2021-09-28T18:48:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:34443319
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785773
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne bacheloroppgaven omhandler barn som har erfart/erfarer psykisk vold, og hvilke utfordringer som kan oppstå i undersøkelsen i møte med barn og deres familie med denne problematikken. Jeg valgte derfor følgende problemstillingen: «Hvilke utfordringer kan oppstå i barnevernets undersøkelse når det er bekymring for om barnet har erfart/ erfarer psykisk vold?» For å besvare valgte problemstilling har jeg trukket fram barnevernets og undersøkelsens lover og rammer, aktuelle studier på feltet, relevante teoretiske perspektiver samt egne erfaringer fra praksisfeltet. Jeg presenterer begrepet psykisk vold, og forskning som sier noe om omfanget og konsekvenser av å erfare psykisk vold. Jeg benytter meg av teori om barnets relasjon til sine omsorgspersoner, og hvordan relasjonen påvirker barnets tilknytning. Samt presenterer jeg de ulike tilknytningsstilene, «indre arbeidsmodeller,” resiliens og relasjonskompetanse. I drøftingen trekker jeg fram noen utfordringer jeg ønsket å se nærmere på. Jeg drøfter omkring det å observere barnets tilknytningsatferd, hvor spørsmålet om en treårig utdanning gir godt nok kunnskapsgrunnlag for slike vurderinger. Undersøkelsesfristen kan problematiserer undersøkelsen, drøfter derfor hvordan fristen kan vanskeliggjøre etablering av relasjoner mellom kontaktperson i barnevernet, og barn og familie. Alle barn blir ikke påvirket av forholdene de lever under, resiliens begrepet utfordres opp mot barnets rett på hjelp etter barnevernloven. Barnevernets anmeldelse praksis er ulik fra tjeneste til tjeneste, er det til barnets beste å anmelde alle saker som omhandler vold? Dette diskuteres i siste del av drøftingen. Målet med oppgaven har ikke vært å finne løsninger på de presenterte utfordringer, men å sette lys på at man gjennom undersøkelsen støter på reelle utfordringer i møte med barn som har erfart/erfarer psykisk vold.
dc.description.abstractSummary This thesis deals with children who have either previously experienced or is experiencing psychological violence, and the challenges that may present during the assessment of the child and its family with this issue. Therefore, I have chosen the following problem: “Which challenges may arise in The Child Welfare’s assessment of children where there is concern whether he/she is experiencing or has experienced psychological violence?” To answer my chosen problem, I utilized the laws and regulations of the Child Welfare Services and Assessments, topical studies in the field, relevant theoretical perspectives as well as my own practical experience in the field. I present the term “psychological violence”, and research studies that explain the significance and consequences of undergoing/experiencing psychological violence. I employ theory about the child’s relation to its carers, and how this relation affects the child’s attachment. Additionally, I will present the different models of attachment, “inner work models”, resilience and relation competence In the discussion part, I highlight certain challenges I wish to explore more deeply. I discuss observing the child’s behavioural pattern in the making of attachments. This is where I pose the question whether a three-year education provides sufficient knowledge to perform such assessments. Additionally, the deadlines for these assessments can interfere with the assessment itself. I discuss how the deadline can problematize the establishment of relations. Not every child is affected by their environment, I challenge the resilience term against the child’s right for help. The Child Welfare’s custom of reporting varies from facility to facility, is it always in the child’s best interest to report every case involving violence? This is discussed in the last part of the thesis The goal of this thesis isn’t necessarily to find the solution to the presented challenges, but rather to highlight the hardships/challenges that present during the assessment of children who have previously experienced or are experiencing psychological violence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtfordringer knyttet til barnevernets undersøkelse ved bekymring om psykisk vold
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel