Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjefstad, Nina
dc.contributor.authorHembre, Rikke
dc.date.accessioned2021-09-28T18:47:04Z
dc.date.available2021-09-28T18:47:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529603:35581279
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785737
dc.description.abstractDyreassisterte intervensjoner (DAI) er målrettede og strukturerte intervensjoner som bevisst inkluderer dyr i helse, undervisnings- og omsorgstjenester med formål om terapeutisk utbytte for mennesker. Mennesker med autismespekterforstyrrelse (ASF) sliter ofte med gjensidig sosialt samspill og kommunikasjon, og begrenset stereotyp, repeterende atferd og interesser av ulik alvorlighetsgrad. Dette viser seg blant annet ved språk- og kommunikasjonsvansker, begrenset evne til sosial omgang og begrensede interesser. For mennesker med ASF vil det derfor kunne være svært utfordrende å ta del i samfunnet og mestre sosiale interaksjoner med andre mennesker, fordi en sliter med sosial fungering og sosiale problemer. Gjennom DAI vil mennesker med ASF kunne oppleve en økning i positive emosjoner, opparbeide seg mestringstro, få mulighet til å bruke og utvikle evnene sine og oppleve reduserte symptomer på psykiske lidelser og stress. Denne oppgaven besvarer problemstillingen; «Hvordan kan dyreassisterte intervensjoner bidra til mestring for mennesker med autismespekterforstyrrelse?» Oppgaven går i dybden på DAI som ressurs, med særlig fokus på hunde- og hesteterapi, og ser på hvordan DAI kan bidra til mestring for mennesker med ASF. Her drøftes relevansen for og effekten av DAI for mennesker med ASF, med utgangspunkt i relevant forskning på området. Litteraturen for oppgaven er funnet ved systematiske litteratursøk i relevante databaser, og bruker nyere forskning med publikasjonsdato tidligst 2010. Resultater i oppgaven viser til at DAI trolig ikke vil føre til at mennesker med ASF automatisk opplever mestring, men at det vil kunne sette i gang en prosess for læring og utvikling som videre vil bidra til at mennesker med ASF vil kunne oppleve mestring. Her er positiv endring i verbale og non-verbale kommunikative ferdigheter, økt sosial interaksjon, reduserte symptomer på psykiske lidelser og stress, og redusert fysisk og verbal aggresjon, noen eksempler på utvikling som vil kunne føre til økt sosial fungering og dermed også mestring.
dc.description.abstractAnimal-assisted interventions (AAI) are targeted and structured interventions that consciously include animals in health, education, and care services for the purpose of therapeutic benefits for humans. People with Autism Spectrum Disorder (ASD) often struggle with mutual social interaction and communication, and limited stereotypical, repetitive behaviours and interests of varying severity. This is manifested, among other things, in language and communication difficulties, limited ability to socialize and limited interests. For people with ASF, taking part in society, and master social interactions with other people, can therefore be very challenging, because one struggles with social functioning and social problems. Through AAI, people with ASD will be able to experience an increase in positive emotions, gain faith in coping, get the opportunity to use and develop their abilities and experience reduced symptoms of mental disorders and stress. The thesis sentence of this paper is: "How can animal-assisted interventions contribute to coping for people with autism spectrum disorder?" This paper goes in depth on AAI as a resource, with a special focus on dog and horse therapy, and looks at how DAI can contribute to coping for people with ASD. The relevance and effect of AAI for people with ASD is discussed here, based on relevant research in the field. The literature for this paper has been found by systematic literature searches in relevant databases and uses recent research with a publication date no earlier than 2010. Results in this paper indicate that AAI will probably not lead to people with ASD automatically experiencing mastery, but that it will be able to initiate a process for learning and development which will further contribute to people with ASD being able to experience mastery. Here are positive changes in verbal and non-verbal communication skills, increased social interaction, reduced symptoms of mental disorders and stress, and reduced physical and verbal aggression, some examples of development that could lead to increased social functioning and thus also coping.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDyrebare intervensjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel