Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse Skogvold
dc.contributor.authorEnge, Frida Bratberg
dc.date.accessioned2021-09-28T18:46:39Z
dc.date.available2021-09-28T18:46:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:35581262
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785722
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Oppgaven fokuserer på hvordan ungdom i barnevernet opplever overgangen til voksenlivet og hvordan barneverntjenesten imøtekommer deres behov. Derfor er følgende problemstilling valgt: «Hva sier forskning om ungdom som har, eller har hatt ettervern om deres behov i overgangen til voksenlivet, og hvordan imøtekommer barnevernstjenesten dette i dag?». Problemstillingen vil bli drøftet i lys av teoretiske perspektiver som overgang, sosial støtte og medvirkning. I denne studien er det benyttet litteraturstudie som metode. Det er utført systematiske søk og analyser av eksisterende litteratur for å belyse oppgavens problemstilling. Å få bistand om bolig, økonomi og rådgivning på ulike områder i livet er viktig, men i forskningsartiklene kommer det frem at ungdommene mangler den emosjonelle støtten. Flere opplever en brå overgang til voksenlivet, og en følelses av ensomhet og utrygghet. Ungdommene uttrykker behovet for mer fleksibilitet, der de har mulighet til å kunne veksle mellom å være selvstendig og ha mulighet til å kunne få støtte når det er behov. I tillegg legger ungdommene vekt på å ha en støttende og kontinuerlig relasjon gjennom prosessen. Tilbudet må tilpasses den enkelte ungdom og ettervernsarbeidet kan være viktig både for ungdommen og samfunnet rundt. Hvordan barnevernstjenesten klarer å imøtekomme dette i dag er varierende, men forskningsartiklene viser mangle på tid og ressurser, rutinesvikt og et behov for å redefinere begrepet selvstendighet til gjensidig avhengig. Artiklene viser at det er grunnlag for videre satsning på ettervern, der man har behov for mer systematisk satsning på hele gruppen og gi tilstrekkelig langvarig hjelp.
dc.description.abstractAbstract This thesis focuses on how youth in child welfare experience the transition to adulthood, and how the child welfare services meet their needs. Therefore, my thesis proposition is as follows: “What does research say about youth’s experience of leaving care and their transition to adulthood, and how is the child welfare services meeting their needs today?”. The thesis will be discussed in light of theoretical concepts such as transition, social support and participation. My method is literature study, and I have performed systematic search and analyzing research papers to answer my research question. The research papers show that being offered help with housing, finances and counseling has an important impact for their care leaving process. However, they have also reported a lack of emphasis on emotional support. Many experiences an abrupt transition to adulthood, accompanied by feelings of loneliness and insecurity. Young people need flexibility, such as being able to alternate between exploration and independence, while being able to receive support when needed. In addition, the youth stress the need for support and having a relation throughout the care-leaving process. The process must be adapted to the individual, which in turn is advantageous to both the youth and the society. In what degree the child welfare services are able to meet these requirements is varying, most findings show an insufficiency in time and resources, as well as poor routines and the need to redefine the concept of independence to interdependence. The findings in this thesis shows that there is a need for expanding the care-leaving process, and the expansion should include systematic investment and provide sufficient long-term support.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOvergangen til voksenlivet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel