Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChoudari,Hans Aksel
dc.contributor.authorAntonsen,Jeniston
dc.date.accessioned2021-09-28T18:45:44Z
dc.date.available2021-09-28T18:45:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56776074:22064523
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785680
dc.description.abstractSammendrag Tema for denne oppgaven er enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger. Problemstillingen har vært knyttet til hvilken faktor som påvirker utdanningsløpet for enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger i Norge. Kunnskap om utdanningsløpet til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger i Norge er et aktuelt tema. Det er flere utfordringene knyttet til disse barna, og det er mange faktorer som henger sammen og påvirker opplæringsprosessen. Psykisk helse, kulturbakgrunn, politikk, og ressursfordeling er noen viktige aspekter. En bred kunnskapsbase om hvilken utfordringer enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger kan møte på i det norske samfunnet vil fungere som et viktig verktøy for sosialarbeidere. Hva som berører denne gruppen, må kartlegges for å tilby skreddersydd hjelpeapparat til disse ungdommene. I drøftingsdelen diskuteres aktuelle temaer som berører utdanningsløpet for enslige mindreårige barn og ungdommer. Utdanningsprosessen kan være en lang og krevende tid for mange av de enslige mindreårige barna, og dette skjer samtidig som de gjennomgår mange forandringer i livet. Å lære seg ett nytt språk intensivt kan være vanskelig i seg selv. Politikken er også i stadig endring. Regelverket for opphold og hvilken rammer man må forholde seg til vil endre og påvirke barna på mange måter. I drøftings delen er jeg også innom kulturforståelse, ressursmangel og andre små marginale faktor som kan påvirke disse barna under utdanningsløpet. Spesielt kulturforståelse vil være gjeldende for det arbeidet sosialarbeiderne skal gjøre i feltet. Det er for å forstå hvilken bakgrunn disse barna vil åpne opp for bedre samarbeid og prosessering. Eksempelvis individualistisk og kollektivistisk tankegang.
dc.description.abstractAbstract The objective of this study is to single asylum seekers and refugees. The issue has been linked to which factor affects the educational process for minor asylum seeker and refugees in Norway. Knowledge about the educational system for minor asylum seekers and refugees in Norway is a relevant topic. There are several challenges associated with these children, and there are many factors that are connected and affecting the educational process. Social work with refugees and immigrants requires specialized adaptations and applications of mainstream services and interventions because they are often confronted with cultural, linguistic, political and socioeconomic barriers, these groups are also especially vulnerable to psychological problems. A broad knowledge base on the challenges that minor asylum seekers and refugees can face in Norwegian society will serve as an important tool for social workers. What concerns this group needs to be mapped to provide optimized services.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleEnslige mindreårige asylsøkere og enslige flykninger i det norske utdanningssystemet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel