Show simple item record

dc.contributor.advisorReitan, Jorunn
dc.contributor.authorBjugstad, André
dc.date.accessioned2021-09-28T17:56:34Z
dc.date.available2021-09-28T17:56:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80618201:15577523
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785232
dc.description.abstractBjugstad, A. (2021). Lek, konkurranse og fysisk aktivitet i samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen. Masteroppgave for lektorutdanning i geografi. Institutt for geografi, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim. Denne kvalitative studien med dybdeintervju som metode, utforsker praktiske læringsaktiviteter med lek, konkurranse og fysisk aktivitet. Den forsøker å finne svar på hvordan en kan benytte slike læringsaktiviteter i samfunnsfagundervisning på ungdomsskolen. Det kommer i studien fram en rekke fordeler som skaper gode argumenter for å bruke slike læringsaktiviteter. Lek, konkurranse og fysisk aktivitet skaper kontekster og effekter som bør være ønskelig for lærere. Læringsaktiviteter med disse elementene kan være med på å skape en bedre undervisning. I tillegg framtrer det negative effekter som følge av disse tre elementene, men samtidig kan en argumentere for at fordelene veier opp for de negative effektene. I tillegg kan noen av de negative effektene motvirkes gjennom å reflektere over hvordan en bruker disse læringsaktivitetene. Resultatene fra studien viser at praktiske læringsaktiviteter med lek, konkurranse og fysisk aktivitet kan være til hjelp for å tilpasse undervisningen. Videre kommer det fram at slike læringsaktiviteter kan skape motivasjon, økt konsentrasjon og tilfredsstille den overordnede delen av læreplanen. Studien viser også at det finnes flere negative effekter en bør reflektere over, men så lenge en har kjennskap til disse, vil en kunne løse dette på en god måte. Det fremkommer med dette at praktiske læringsaktiviteter med lek, konkurranse og fysisk aktivitet har en rekke ønskelige fordeler for lærere.
dc.description.abstractBjugstad, A. (2021). Lek, konkurranse og fysisk aktivitet i samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen. Master thesis in teacher program in Geography. Department of Geography. Norwegian University of Science and Technology, Trondheim. This qualitative study, with interview as a method, explores practical learning activities with play, competition and physical activity. It tries to find answers to how one can use such learning activities in ‘samfunnsfaget’ in upper secondary school. The study reveals a number of advantages that create good arguments for using such learning activities. Play, competition and physical activity create contexts and effects that should be desirable for teachers. Learning activities with these elements can help to create better teaching. In addition, there are negative effects as a result of these three elements, but at the same time it can be argued that the benefits outweigh the negative effects. In addition, some of the negative effects can be counteracted by reflecting on how one uses these learning activities. The results from the study show that practical learning activities with play, competition and physical activity can be helpful in ‘tilpasset opplæring’. Furthermore, it emerges that such learning activities can create motivation, increased concentration and satisfy the overall part of the curriculum. The study also shows that there are several negative effects that one should reflect on, but as long as one is aware of these, one will be able to solve this in a good way. It emerges with this that practical learning activities with play, competition and physical activity have a number of desirable benefits for a teacher.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLek, konkurranse og fysisk aktivitet i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record