Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalvorsen, Thomas
dc.contributor.authorVasseng, Sondre
dc.date.accessioned2021-09-28T17:56:13Z
dc.date.available2021-09-28T17:56:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80616609:16276533
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785225
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg utforsket om bylivet i World of Warcraft Classic har kvaliteter som sammenfaller med tredjesteder. Tredjesteder kjennetegnes av at de fungerer som møtested utenfor hjem og arbeidet i kjente omgivelser og lokalt felleskap. I det siste har det blitt gjort flere studier på World of Warcraft, men det gjenstår fortsatt manglende forskning på bylivet som spiller seg ut og betydningen det har for spillerne. Denne undersøkelsen forsøker å bidra til kunnskapshullet ved å gi innsikt om bylivet i Wow Classic som tredjested. Undersøkelsen er basert på kvalitative intervju, med deltagende observasjon og tar i hovedsak utgangspunkt i spillerne sine egne opplevelser, oppfatninger og kollektive minner ifra bylivet. Et av hovedfunnene er at byene ser ut til å spille en betydelig rolle i spillernes liv. Ved å delta på alt fra enkle og lekne gjøremål til større arrangementer og konkurranser med mange deltakere varierer spillerne måter å spille på. Det viser seg at de enkelte spillerne danner seg små lokale felleskap som de jevnlig deltar på arrangementer med. Ved å bringe arrangementer fra det ekte livet inn i Wow, for eksempel quiz og nyttårsfeiring, tar spillerne eierskap til spillets byer og knytter sosiale bånd. Det utvider byenes funksjon fra å bare være et spill til å bli et sentralt møtested for å treffe likesinnede eller opprettholde kontakt med gamle kjente på tvers av geografiske avstander.
dc.description.abstractIn this thesis, I explore whether the cities of World of Warcraft Classic functions as third places. Third places are recognized as social gathering places away from home and work which fosters local community. Previous studies regarding World of Warcraft have been done, yet there are no studies focusing on the meaning of city life have for the Wow Classic users. This thesis aims at contributing to filling the knowledge gap by providing insight into Wow Classics cities as third places. The player’s own experiences and memories are gathered through qualitative interviews and participating observations. One of the key findings is the meaning the city life in Wow seems to have for the players. By participating in both simpler arrangements and bigger gatherings numerous gamers present, the players varying their playstyle and how they act in the environment. The evidence from the players shows that the player fosters small communities which they often engage with. By bringing events from real life into Wow, like quizzes and New Year’s Eve celebration, the players take ownership of their environment and tie social bonds. This expands its cities function beyond simply a game to being a central place for meeting like-minded and sustain already established friendships across geographical borders.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSammen i byen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel