Handlingsteorier til nyutdannede naturfagslærere
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785084Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3835]
Sammendrag
Denne longitudinelle studien av naturfaglæreres bruk av uteskole, undersøker handlingsteorien til nyutdannede naturfagslærere i forbindelse med bruk av uteskole. Studien har til hensikt å utvikle kunnskap om hva som ligger til grunn for nyutdannede læreres handlinger når det gjelder uteskole, og ser på hvilke personlige mål, verdier og antakelser som kan forklare hva som ligger bak handlingene lærerne beskriver rundt bruken av uteskole i egen undervisning. Ved å utforske problemstillingen Hvordan kan nyutdannede naturfagslæreres handlingsteorier forklare deres bruk av uteskole i egen undervisningspraksis, bidrar studien til en dypere forståelse for hvordan kontroll over ytre betingelser påvirker undervisningsorienteringen til lærere i forbindelse med bruk av uteskole i egen undervisning.
Masteroppgaven er en videreføring av forskningsarbeidet til EFFTILT (Effekt av tiltak i lærerutdanningen). Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign, og empirien er innsamlet gjennom seks semi-strukturerte dybdeintervjuer av nyutdannede naturfagslærere, som har opparbeidet seg tre år med lærererfaring. Felles for informantene er at alle har gjennomført PPU-studiet ved NTNU, der de har tilegnet seg undervisningskompetanse i naturfag. Gjennom datainnsamlingen har jeg vært en del av EFFTILT.
Studien viser til at nyutdannede naturfagslærere som systematisk benytter seg av uteskole, har like handlingsteorier, selv om de ikke gjennomfører uteskole på samme måte. Lærere som opplever høy grad av kontroll på ytre betingelser som samarbeid, støtte, tid, timeplan og økonomi, har en mer elevsentrert tilnærming til undervisningen. Et annet funn viser at de nyutdannede naturfagslærerne som ikke føler kontroll over ytre betingelser, nedprioriterer bruken av uteskole, ettersom de ikke opplever kontroll over undervisningen. Konsekvensen av dette er en mer lærersentrert tilnærming til undervisningen.
Et produkt av studien er en modell som visualiserer en sammenheng mellom undervisningsorientering og opplevd grad av kontroll på ytre betingelser. Derfor blir utarbeidelsen av modellen, hvordan den kan anvendes for en skoleleder og hvor det er normativt for en lærer å befinne seg i modellen, diskutert i oppgaven. This study addresses the action theory of newly qualified science teachers regarding the use of outdoor education. The aim of this study is to develop knowledge concerning the governing variables affecting newly educated science teachers actions, regarding outdoor education. The study takes into consideration variables such as personal goals, values and assumptions. By exploring the issue: How can newly qualified science teachers' action theories explain their use of outdoor school in their own teaching practice, the study contributes to a deeper understanding of how control over external conditions affects teachers’ orientation of education, regarding use of outdoor education.
This master thesis is a continuation of the research work of EFFTILT (Effect of measures in teacher education). Through the data collection, I have been part of EFFTILT, and the data collection for this study was a cooperation between this research project and EFFTILT. The study is based on a qualitative research design, and the empirical data has been collected through six semi-structured in-depth interviews of newly qualified science teachers, who have gained three years of teaching experience. Common for the informants is that they have all completed the PPU study at NTNU, where they gained their pedagogical degree.
The study identifies that newly qualified science teachers who systematically use outdoor education, have the same action theories, even if they do not use outdoor education similarly. Teachers who experience a high degree of control over external conditions such as cooperation, support, time, timetable and finances, have a more student-centered approach to teaching. Another finding points out that the newly qualified science teachers who do not feel in control of external conditions, downgrade the use of outdoor school, as they do not experience control over the students education. The consequence is a more teacher-centered approach to teaching.
A product of this study is a model that visualizes a connection between teaching orientation and a perceived degree of control on external conditions. Therefore, the study will discuss the model’s arrangement, concerning how it can be used for school leaders, and where it will be normative for a teacher to be located within the model. The discussion portrays how further research is required.