«Det er viktig å anerkjenne at rasisme er et problem»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785080Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3400]
Sammendrag
En viktig del av samfunnsfaget er å utvikle elever til å bli selvstendige og engasjerte samfunnsborgere. I dette arbeidet er blant annet innføring i komplekse begreper og tilhørende strukturer sentralt. Gjennom økt begrepsforståelse, oppnår også elevene økt forståelse av samfunnet rundt dem. De blir bedre forberedt i møte med ukjente situasjoner, og de oppnår et ordforråd som hjelper dem til å forklare sine opplevelser og delta i aktuelle diskusjoner.
Temaet for oppgaven er begrepsforståelse, med fokus på samfunnsfaget i ungdomsskolen. Studien har et kvalitativt forskningsdesign som er forankret i hermeneutiske prinsipper. Metodene som brukes er fokusgruppeintervju og kvalitativ spørreundersøkelse, og i oppgaven undersøker jeg hvordan ungdomsskoleelever forholder seg til rasismebegrepet. Dette er gjort med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan forstår et utvalg ungdomsskoleelever rasisme, og hvilke faktorer påvirker denne forståelsen?
Et av studiens hovedfunn er hvordan ungdomsskoleelevene opplever seg selv som enten innenfor eller utenfor begrepet. Dette skillet oppstår hovedsakelig på bakgrunn av elevenes personlige erfaringer og etniske bakgrunn. Selv om en stor del av elevene assosierer rasisme med forskjellsbehandling og diskriminering ovenfor mennesker basert på ytre trekk og forestilte kulturelle forskjeller, er de videre uenige om utbredelsen av rasisme. Et funn viser også hvordan elevene opplever rasisme som normalisert og som en akseptert del av ungdomsspråket.
På bakgrunn av elevens varierende tilknytning til rasismebegrepet, er målet med oppgaven å presentere hvorfor kunnskap om begrepsforståelse er viktig for å avdekke konflikt, og for å forebygge rasistiske holdninger og handlinger blant ungdom. Sentralt i dette arbeidet har vært å se funnene i lys av begrep- og dybdelæring slik det forekommer i Læreplanverket (LK20) og gjennom samfunnsdidaktiske teorier. An important aspect in social studies is to develop students to become independent and committed citizens. In this work, introduction to complex concepts and structures is central. Through increased understanding of concepts, students also gain an increased understanding of the society around them. They are better prepared for facing unfamiliar situations, and they gain a vocabulary that helps them explain their experiences and participate in current discussions.
The theme of this master thesis is conceptual understanding, with particular focus on social studies in upper secondary school. The study has a qualitative research design that is rooted in hermeneutic principles. The methods used are group interviews and a qualitative survey. By using these methods, I intend to investigate how upper secondary school students relate to the concept of racism. This is done based on the following thesis question: How does a selection of upper secondary school students understand racism, and what aspects influence this understanding?
One of the main findings in this study is how the students experience themselves as either within or outside the concept. This distinction arises mainly based on students’ personal experiences and ethnic background. Although a large proportion of students associate racism with discrimination against people based on external features and imagined cultural differences, they further disagree about the prevalence of racism. Another interesting finding also shows how students experience racism as normalized and as an accepted part of the youth language.
Based on the students varying connections to the concept of racism, the aim of the thesis is to present how knowledge about conceptual understanding is important for uncovering conflict, and for preventing racist actions among young people. Central to this work has been to see the findings in the light of conceptual learning and in-depth learning as it occurs in the National Curriculum (LK20) and through social didactic theories.