Show simple item record

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorKarlsen, Bjørn Dahlby
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:51Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80062743:39466694
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785072
dc.description.abstractKjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner er i dag et faktum, og det er guttene som kommer dårligst ut resultatmessig etter endt grunnskole. I denne forskningsoppgaven drøfter jeg to grunnskolelærere sine tanker om fenomenet, og tiltak de foreslår for å heve guttenes prestasjoner i skolen. Gjennom kvalitativ metode har jeg gjennomført en-til-en dybdeintervju med to lærere, og analysert datamaterialet (transkripsjonen) ved å kode og lage kategorier som har utgjort fire funn: Lærernes kjennskap til kjønnsforskjeller i skolen, gutters holdninger og væremåte i skolen, målstyring og skolens struktur, og lærernes forslag til tiltak for å jevne ut kjønnsforskjellene. Ingen av lærerne kan relatere noe særlig til kjønnsforskjellene mellom gutter og jenter i skolen, dog har de erfaringer med at gutter er mer rastløse og energiske, og slurver mer i skolearbeidet. De har litt ulike meninger om dagens skolesystem, den 10-årige grunnskolen og skolestart for 6-åringer, der det argumenters både for og imot. Lærerne diskuterer også målstyring i skolen, og hvordan styringsprinsipper slik som New Public Management påvirker deres evne og frihet til å tilrettelegge undervisningen. Konklusjonen for denne oppgaven er at kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner ikke er evident for de to lærerne til tross for den tydelige statistikken. De ønsker en mer aktiv skole i form av praktisk arbeid for elevene, men føler at målstyring begrenser deres muligheter.
dc.description.abstractGender differences in school-related achievements is a fact in Norwegian schools today, and boys are the group of students who achieves less in terms of results. In this research assignment I am discussing two elementary school teacher’s thoughts about this phenomenon, and their suggestions to improve boy’s performances in school. By using a qualitative methodology, I`ve carried out two one-to-one in-depth interviews with two teachers and analyzed the data (the transcription) by making codes. These codes have composed four categories, which represent my findings: None of the teachers can really relate to the gender difference, boys’ attitude in school, management by objectives and the structure of today`s school, and the teacher’s suggestions to improve boy’s performances in school. Summarized, the teachers can`t really relate to the gender differences, however they are familiar with boys being more restive and energetic, and that they`re sloppier than girls in their school-related work. They have some different opinions about the structure of today`s school-system, the 10-year primary school and school start for 6-years old children, where they argue both pro and con. They also discuss the principals of management by objectives and New Public Management, and how these principals affect their ability and freedom to arrange their teaching. The conclusion for this research tells us that gender differences in school-related achievements is not evident to the teachers, although the explicit statistics. They wish for a more active school by letting the students work more practically, but feel that management by objectives and pressure to achieve these objectives restrain their possibilities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record