Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLie, Tove Grete
dc.contributor.authorVaag, Andreas Bergdal
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:45Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:39520902
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785063
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne FoU-oppgaven har jeg belyst problemstillingen «Hva tenker elever på 10. trinn om sin egen politiske deltakelse i valg?». Jeg har denne våren vært i praksis på 10. trinn, og har i den sammenheng samlet inn data fra disse elevene i form av elevtekster basert på spørsmål jeg har utarbeidet. Jeg ønsket i denne oppgaven å finne ut hva de tenker om å delta i valg, hva de argumenterer med, om de har noen motargumenter og om de ville ha brukt stemmeretten ved årets Stortingsvalg om de hadde hatt muligheten. Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan valgordningen er, hvordan aldersgrensen har forandret seg fra 25 år i 1814 til 18 år i dag, og hvordan valgdeltakelsen varierer gjennom livet. I tillegg har jeg sett på de to tidligere forsøkene med senket stemmerettsalder, samt rapporten som ble utarbeidet i etterkant av det første forsøket. Videre har jeg dratt frem argumenter som taler både for og imot, og tre viktige egenskaper når det kommer til valg; kunnskap, interesse/motivasjon og modenhet. I analysen har jeg trukket inn elevtekstene, og analysert de i lys av relevant teori av egenskapene jeg trakk frem i teorien. Noe av det jeg fant er at 61,9% av elevene hadde brukt en eventuell stemmerett ved årets Stortingsvalg, men at kun 33% av de samme elevene føler de har nok kunnskap for å delta i valg. I tillegg var valgdeltakelsen høyere blant 16- og 17-åringer i forsøket i 2011, enn det var blant de i 20-årsalderen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers tanker om egen deltakelse i politiske valg
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel