Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorSørgjerd, Maja
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:24Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:37497864
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785038
dc.description.abstractI denne oppgaven vil det bli gjort en kvalitativ undersøkelse med en abduktiv innfallsvinkel, der jeg svarer på problemstillinga: Hvilke refleksjoner gjør elever i en ungdomsskoleklasse rundt kjønnsforskjeller i skolen? Jeg har gjort en innsamling av elevtekster der elever i en ungdomsskole svarer på spørsmål rundt kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. I analysen har jeg kodegruppert etter spørsmålene og sett på tendenser og interessante funn. I drøftedelen blir funnene forankret i teori for å løfte empirien. I elevtekstene kommer det fram at en del elever merker forskjeller mellom kjønn. Det blir poengtert flere ganger at jenter er stille, flinke og motiverte for skolearbeid, mens guttene er urolige, høylytte og har en mindre seriøs holdning til skolen. Dette er interessant å se i lys av Bourdieu sitt habitusbegrep og Nordahl sin formulering rundt “det skjulte pensum”. Det kan virke som at skolen er mer tilrettelagt for jentene fordi de har den habitusen som blir verdsatt og at de tilpasser seg bedre de forventningene som skolen kommer med (Nordahl, 2003, s. 77). De fleste av elevene opplevde at lærere behandlet elevene forskjellig basert på kjønn. For eksempel mener de at gutter får mer kjeft og at jenter blir behandlet annerledes. Dette kan handle om relasjon og at lærere utvikler bedre relasjon til de elevene som tilpasser seg det verdigrunnlaget som skolen verdsetter (Drugli, 2011). Derfor kan det se ut til at skolen bør rette mer fokus på deres praksis og kanskje oppsøke mer kunnskap om gutters habitus i stedet for å få dem til å tilpasse seg jentenes (Aasen et al., 2015, s. 86). Samtidig er det en del elever som ikke merker forskjell mellom kjønn og at det blir gitt samme forventninger til alle. Elevene poengterer for eksempel at gutter også kan være flinke og at jenter også kan være bråkete. Dette kan sees i sammenheng med at elever inntar flere roller i møte med skolen (Lyng, 2004, s. 38). Kjønn blir på denne måten mer komplekst. Derfor kan det tenkes at man heller burde rette fokus på individet og hvilke gutter og jenter som gjør det bra eller dårlig på skolen, enn å kun dele opp i gutt/jente når man skal belyse kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel