Framveksten av Velferdsstaten Norge Likheter og ulikheter i utvalgte lærebøker
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785037Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
I dette arbeidet har tre utvalgte lærebøker blitt analysert, og sammenlignet. Dette har blitt gjort med utgangspunkt i en problemstilling som er delt inn i to deler. I den første delen ble det analysert hvilke likheter og ulikheter det er i framstillingen av framveksten av velferdsstaten. I den andre delen av problemstillingen ble samfunnsbildene som lærebøkene er med på å skape vurdert. Lærebøkene som har blitt brukt ble utgitt i forskjellige tidsperioder, og det har derfor blitt valgt å gjennomføre et punktstudium. Empirien består av lærebøkene «Kosmos 10» (Nomedal & Bråthen, 2019), «Undervegs samfunnsfag for ungdomstrinnet» (Skjønsberg, 1999), og «Historie 3, inn i atomalderen» (Sveen & Aastad 1989). Selve analysen er en kvalitativ innholdsanalyse (Johannesen, A., et al. 2016, s. 97), hvor bruken av representasjoner og framstillinger i de utvalgte lærebøkene har blitt vurdert.
Resultatene i analysen var flere, men de viktigste likhetene var at de utvalgte lærebøkene er innholdsmessig like. Det vil si at lærebøkene for det meste har valgt å både vektlegge, og nedprioritere de samme hendelsene i sine framstillinger av velferdsstatens framvekst. Ulikhetene i lærebøkene er mange, men hovedsakelig er det en forskjell i ytringene som er brukt i beskrivelsene av de ulike hendelsene. Det er framstilt enn større enighet på tvers av de politiske partiene i «Kosmos 10», mens det i de to andre lærebøkene er beskrevet en uenighet mellom de politiske partiene. I tillegg er det en mer tydelig kronologisk periodisering i «Kosmos 10» enn hos de to andre lærebøkene.